Ikona Zmartwychwstania
Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA
Ikona ZmartwychwstaniaW tradycji bizantyjskiej istniej± dwa typy ikon, które mówi± o zmartwychwstaniu Chrystusa. Pierwszy to zst±pienie Chrystusa do Otch³ani, aby wyprowadziæ zmar³ych. Druga, to ikona przedstawiaj±ca kobiety id±ce do grobu, aby nama¶ciæ cia³o Jezusa. W obu jednak przypadkach centralnym wydarzeniem jest Zmartwychwstanie.
Ikona zst±pienia do Otch³ani mo¿e przedstawiaæ Chrystusa z krzy¿em wspartym na ramieniu lub bez krzy¿a, zawsze jednak wystêpuje gest wyci±gniêtej rêki do pierwszych rodziców – Adama i Ewy. U stóp Chrystusa widaæ ¶wiat piekielny.
Krzy¿
Chrystus ubrany jest w bia³e szaty. Trzyma krzy¿. Ale krzy¿ nie jest na ikonie symbolem ¶mierci, ale jest kluczem zbawienia i odkupienia. Chrystus nie jest zatem ukazany jako skazaniec, ale jako Zwyciêzca i Wyzwoliciel tych, którzy s± skazani. Jezus ukazuje to, chwytaj±c d³oñ Adama. Przez niego przyszed³ na ziemiê. Nie znajduj±c Adama na ziemi, schodzi szukaj±c go do Szeolu.
Apokryf opowiada, ¿e kiedy w raju rozmawia³ Enoch i Eliasz ze ¶wiêtymi, zbli¿y³ siê do nich pewien cz³owiek o przepiêknym obliczu, który niós³ krzy¿. Kim jeste¶? – zapytali wszyscy, widz±c go. I czemu niesiesz na ramionach znak krzy¿a? Dobrze, ¿e pytanie, gdy¿ by³em z³odziejem i pope³ni³em na ziemi wiele przestêpstw. ¯ydzi mnie ukrzy¿owali z Jezusem, szczê¶liwie, ¿e mogê byæ ¶wiadkiem rzeczy wspania³ych, które sta³y siê udzia³em stworzenia w momencie Jego ukrzy¿owania i ¶mierci. Wierz±c i wyznaj±c, ¿e On jest Stwórc± wszystkich rzeczy i wszechpotê¿nym Królem, prosi³em Go, mówi±c: Wspomnij na mnie, Panie, kiedy bêdziesz w swoim królestwie! S³ysz±c moje wo³anie, odpowiedzia³ mi natychmiast: Zaprawdê powiadam ci, dzi¶ ze mn± bêdziesz w raju. A poniewa¿ anio³, który trzyma stra¿, nie wpu¶ci³by Ciê do ¶rodka, oka¿ mu ten znak krzy¿a i powiedz: Pos³a³ mnie Jezus Chrystus, Syn Bo¿y, który zosta³ teraz ukrzy¿owany.(Wspomnienia Nikodema – Apokryfy Nowego Testamentu)
U stóp Chrystusa widaæ wywa¿one drzwi do piekie³. Na pierwszym planie z prawej i lewej stronie znajduj± siê Adam i Ewa. Matka rodzaju ludzkiego ubrana jest na czerwono – symbol cz³owieczeñstwa, ona bowiem jest matk± ¿yj±cych. Za nimi pojawia siê grupa sprawiedliwych. Niektórych z nich mo¿na ³atwo zidentyfikowaæ ze wzglêdu na sposób przedstawienia. Obok Adama stoi król Dawid (z brod±) oraz jego syn Salomon. Obaj nosz± królewskie szaty. Za nimi stoj± Jan Chrzciciel oraz prorok Daniel, z charakterystycznym nakryciem g³owy. Za Ew± znajduje siê Moj¿esz z tablicami dekalogu, Jonasz i inni prorocy, którzy przebywali w Szeolu ze zmar³ymi.
U stóp Chrystusa otwiera siê czelu¶æ Hadesu, czarna otch³añ, bardzo podobna do tej, któr± znale¼æ mo¿na na ikonie Bo¿ego Narodzenia.
W tle ikony pojawiaj± siê góry, aby w ten sposób jeszcze wzmocniæ g³êbiê Hadesu. Góry s± tak¿e symbolem solidno¶ci fundamentu wiary chrze¶cijan. Góra z lewej strony rozdziela siê na trzy szczyty, z których ¶rodkowy wychyla siê ku górze z prawej strony. Ten wychylony szczyt oznacza drug± Osobê Trójcy – Jezusa, który zgodzi³ siê przyj±æ ludzkie cia³o, aby dokonaæ odkupienia rodzaju ludzkiego. Góra z prawej strony ma tylko dwa szczyty. To tak¿e symbol Chrystusa, w którym wspó³istnieje natura Boska i ludzka.
Ceremonie niedzieli paschalnej w ¶wi±tyniach prawos³awnych zaczynaj± siê bardzo wcze¶nie. ¦wi±tyniê wype³nia mrok. Jedyne ¶wiat³o pochodzi od lampy, która zawsze jest zapalona w ¶wi±tyni, w prezbiterium. Mo¿na us³yszeæ g³os kantorów, którzy prowadz± liturgiê. G³ówny celebrans wchodzi do prezbiterium, zapala ¶wiecê od pal±cej siê lampy, nastêpnie zajmuje miejsce przed ikonostasem i intonuje ¶piew: Przyjd¼cie i przyjmijcie ¶wiat³o ze ¦wiat³o¶ci i oddajcie chwa³ê Chrystusowi Zmartwychwsta³emu.
Wszyscy zapalaj± ¶wiece, tworzona jest procesja, która wychodzi ze ¶wi±tyni. Drzwi zostaj± zamkniête. Czasem w pobli¿u ¶wi±tyni, czasem dalej, odczytuje siê Ewangeliê Mateusza o tym, jak o ¶wicie uda³a siê Maria Magdalena i druga Maria do grobu, koñcz±c czytanie na ukazaniu siê im Chrystusa Zmartwychwsta³ego. Po odczytaniu Ewangelii g³ówny celebrans podchodzi do zamkniêtych drzwi ¶wi±tyni i uderza w nie krzy¿em, który trzyma w rêku. Rozkazuj±cym g³osem mówi: Bramy, podnie¶cie swe szczyty, unie¶cie siê odwieczne podwoje, aby móg³ wkroczyæ Król chwa³y! Kto¶, najczê¶ciej zakrystianin lub jaki¶ kleryk, który zosta³ w ¶wi±tyni, pyta: Kim jest ten Król chwa³y? A celebrans odpowiada: Pan dzielny i potê¿ny, Pan potê¿ny w boju! I powtarza: otwórzcie siê! Ze ¶rodka znów s³ychaæ g³os, pe³en dr¿enia, ponownie pytaj±c: Kto jest tym Królem chwa³y? Za trzecim razem, celebrans ponownie uderza krzy¿em w drzwi, które siê otwieraj±. ¦wi±tynia jest wype³niona ¶wiat³em, pe³na aromatu kadzide³ o najbogatszym zapachu. W ten sposób wiernym przybli¿a siê zst±pienie Chrystusa do piekie³. I to samo przedstawia ikona – pe³en ¶wiat³a Chrystus zstêpuje do otch³ani, by roz¶wietliæ mroki.
Chrystus zajmuje na ikonie centralne miejsce. W aureoli zawarty jest symbol krzy¿a z literami oznaczaj±cymi imiê Boga – Jestem, Który Jestem. Z dwóch stron widaæ anagramy IC XC – Jezus Chrystus. Ubrany na bia³o, symbol czysto¶ci i zwyciêstwa. Jest to tak¿e symbol ³aski, przemiany. Z jasno¶ci szat Chrystusa emanuje ¶wiat³o. Jego otoczenie zamienia siê w jedn± wielk± aureolê lub te¿ co¶, co przypomina têczówkê oka pe³n± kolorów – swoist± bramê duszy.
Biel szat jeszcze bardziej podkre¶la przemienienie, jakie siê dokona³o. Jest to sama biel, któr± widzieli Piotr, Jan i Jakub na górze Tabor, kiedy Jego szaty sta³y siê l¶ni±co bia³e, jak ¿aden wytwórca sukna wybieliæ nie zdo³a. (Mk 9,3)
U stóp Chrystusa widaæ wy³amane drzwi i porozrzucane w ró¿ne miejsca ich k³ódki, zasuwy i klucze. Chrystus wchodzi jako cz³owiek, a zarazem Król chwa³y, roz¶wietlaj±c mroki Hadesu. Chwyta rêkê Adama, pierwszego rodzica, a nastêpnie zwraca siê do innych: Pójd¼cie za mn± wy wszyscy, którzy umarli¶cie z powodu drzewa dotkniêtego przez niego. Sta³o siê, ¿e pozwalam wam wróciæ do ¿ycia przez drzewo krzy¿a. (apokryf – wspomnienia Nikodema).