Ikona Wjazdu Chrystusa do Jerozolimy

Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA



Pierwsze ¶wiadectwa tego ¶wiêta wywodz±cego siê z Jerozolimy spotykamy w Dzienniku podró¿y p±tniczki Egerii, a zatem z lat 381 – 384.
W niedzielê, która otwiera tydzieñ paschalny, tutaj nazywany Wielkim Tygodniem, w niedzielê zatem, w ustalony tradycj± sposób wzywa siê wiernych do ¶wi±tyni nazywanej Martyrium – nazywanej tak, poniewa¿ tam znajdowa³a siê Golgota, to znaczy, miejsce ukrzy¿owania, gdzie Pan cierpia³ swoj± mêkê.
Po zakoñczeniu wszystkich celebracji w bazylice wiêkszej, jak to jest w zwyczaju, przed rozes³aniem archidiakon mówi g³o¶no: „o siódmej godzinie (o 15.00) b±d¼my wszyscy w Eleon.
Wszyscy szybko udaj± siê do domów, aby siê posiliæ i o ustalonej godzinie byæ w wyznaczonym ko¶ciele na wzgórzu Oliwnym, gdzie znajduje siê grota, w której Pan przekazywa³ swoje nauki. O siódmej godzinie zatem wychodzi lud na wzgórze Oliwne do ko¶cio³a. Biskup zajmuje miejsce, intonowane s± hymny i antyfony odpowiadaj±ce uroczysto¶ci i miejscu. Wed³ug tego samego kryterium dobiera siê czytania liturgiczne.
Kiedy tylko rozpocznie siê dziewi±ta godziny (17:00), wznosz±c hymny rusza siê do Imbomon, gdzie mia³o miejsce wniebowst±pienie Pana Jezusa. Zajmuje siê miejsca; ca³y lud, pod przewodnictwem biskupa, zostaje zachêcony do zajêcia miejsc siedz±cych. Tylko diakoni pozostaj± w postawie stoj±cej. Równie¿ tutaj intonowane s± hymny i antyfony w³a¶ciwe liturgii i miejscu, tak samo lektury, które obja¶niane s± przez modlitwy.
Kiedy wybija godzina jedenasta, odczytuje siê fragment Ewangelii mówi±cy o dzieciach z ga³±zkami palmowymi, wychodz±cych na spotkanie Pana, które wo³aj±: B³ogos³awiony, który przybywa w imiê Pañskie.
Wszystkie dzieci bêd±ce na miejscu, nawet te, które jeszcze nie potrafi± chodziæ i s± noszone na rêkach przez rodziców, unosz± ga³±zki, niektórzy palmowe, inni oliwne; w takim orszaku towarzysz± biskupowi, jak kiedy¶ inne dzieci towarzyszy³y Jezusowi.
Z góry ku miastu, przecinaj±c ulice, z miasta do Anastazis (bazylika Zmartwychwstania), pieszo czyni siê procesjê. Uczestnicz± tak¿e szlachetne panie (z zamo¿nych rodów) i znacz±ce osoby. Towarzysz± biskupowi, ¶piewaj±c i recytuj±c psalmy. Procesja idzie powoli, aby nie by³o zmêczenia. Kiedy dociera siê do miejsca zmartwychwstania, jest ju¿ wieczór. Zapala siê pochodnie, odmawia modlitwê przed Krzy¿em i lud zostaje rozes³any.
Od II wieku triumfalny wjazd Chrystusa do Jerozolimy jest celebrowany jako jedna z najwiêkszych potwierdzeñ mesjañskiej godno¶ci Chrystusa. W Dialogu z Tryfonem mo¿na przeczytaæ: Wjazd Jezusa do ¶wi±tyni nie dokona³ siê w oparciu o w³adzê Chrystusa, ale jako znak dla ludzi, ¿e On jest Mesjaszem (autor Justyn ¿y³ w II wieku, pochodzi³ z rodziny pogañskiej, nawróci³ siê pod wp³ywem poznawania filozofii, sta³ siê gorliwym aposto³em).
Celebracja ¶wiêta szybko wychodzi poza Jerozolimê. W VI wieku ¶wiêto znane ju¿ jest na terenie Bizancjum, natomiast w Ko¶ciele zachodnim pierwsze informacje o nim pochodz± z wieku VII.
Ikonografia tego ¶wiêta jest bardzo konserwatywna. Pierwsze ikony pochodz± ju¿ z IV wieku, pó¼niej pojawiaj± siê miniatury ewangeliczne syryjskie, czy inne z wieku VI zachowuj± w miarê jednolity schemat.

Ikona

Z lewej strony na samej górze pojawiaj± siê dwa domy otoczone murem. Mo¿na mieæ wra¿enie, ¿e znajduj± siê na szczycie góry, ale uwa¿ne wpatrzenie siê w ikonê pozwala zauwa¿yæ, ¿e s± za gór±. Brak perspektywy powoduje z³udzenie dotycz±ce ich po³o¿enia. Te dwa domy symbolizuj± Beftage. W Ewangelii mo¿na przeczytaæ: Gdy przyszed³ w pobli¿e Beftage, do góry zwanej Oliwn±, wys³a³ dwóch spo¶ród uczniów, mówi±c: Id¼cie do wsi, która jest naprzeciwko, a wchodz±c do niej znajdziecie o¶lê uwi±zane, którego nikt jeszcze nie dosiad³. Odwi±¿cie je i przyprowad¼cie tutaj. A gdyby was kto pyta³: „Dlaczego odwi±zujecie?, tak powiedzcie: Pan go potrzebuje. Wys³ani poszli i znale¼li wszystko tak, jak im powiedzia³. A gdy odwi±zywali o¶lê, zapytali ich jego w³a¶ciciele: „Czemu odwi±zujecie o¶lê?” Odpowiedzieli: „Pan go potrzebuje”. (£k 19,29-34).
¦wiêty Jan Chryzostom komentuje:
Czy nie uwa¿acie za zbyt b³ahe tego wydarzenia? Kto mo¿e przekonaæ ludzi, prawdopodobnie ubogich, którzy ¿yli z trudu w³asnych r±k, aby pozwolili zabraæ swoje bydlê – prawdopodobnie jedyn± w³asno¶æ – nie sprzeciwiaj±c siê temu? Wiêcej, dlaczego mówiê, nie sprzeciwiaj±c siê? Przecie¿, bez powiedzenia jednego s³owa, a dok³adniej poznawszy powód, milcz±c i pozwalaj±c na zabranie. Wierzê, ¿e godnym podziwu jest ich przyzwolenie. Ju¿ nawet ze wzglêdu na brak sprzeciwu tylko, kiedy widzieli, ¿e zabierane jest ich bydlê. A tak¿e dlatego, ¿e kiedy poznali powód, chocia¿ nie zobaczyli samego Pana, a tylko Jego uczniów, wyrazili zgodê.

Dwaj uczniowie zaprowadzili o¶lê do Pana Jezusa, przykryli je swoimi pelerynami, przygotowuj±c w ten sposób miejsce dla Chrystusa. By³o to wype³nieniem proroctwa Zachariasza. Oto nasz Król, cierpliwy i cichy, siedz±cy na osio³ku, spieszy, by cierpieæ swoj± mêkê i tak odkupiæ nasze grzechy – mówi ¶w. Roman (bizantyjski twórca hymnów liturgicznych). „S³owo” zosta³o posadzone na o¶lêciu, poniewa¿ chce zbawiæ byty rozumne. Móg³by byæ niesiony przez Cherubów, pochwycony jak Eliasz w rydwanie ognia ku niebu, bogaty przez bosk± naturê sta³ siê ubogim, s³abym z w³asnej woli, chocia¿ potrafi³ umacniaæ wszystkich. B³ogos³awiony, który idzie, by wyzwoliæ Adama.
Osio³ na ikonie idzie dumnie wyprostowany, poniewa¿ niesie tego, który wype³nia a¿ dwa proroctwa, jak mówi ¶w. Jan Chryzostom. Jednocze¶nie osio³ reprezentuje to wszystko, co mo¿na zamkn±æ w s³owie instynkt. ¯ycie, które rozwija siê na p³aszczy¼nie ziemskiej i zmys³owej. Duch panuje nad materi±, „dosiada materii”, która winna siê mu podporz±dkowaæ, jak Chrystus dosiada os³a, który jest mu ca³kowicie podporz±dkowany.

Wzgórze, które widaæ z lewej strony, to góra Oliwna. Stamt±d Jezus rusza do Jerozolimy. Góra ta ma jednak znaczenie symboliczne. Koñczy siê dwoma szczytami, co wskazuje na Chrystusa, który ³±czy w sobie dwie natury – bosk± i ludzk±. Patrz±c, kontempluj±c ikonê, mo¿na zauwa¿yæ, ¿e góra ta znajduje siê naprzeciw Jerozolimy, miasta za murami. Chrystus na ikonie patrzy w kierunku ¶wiêtego miasta, ale Jego cia³o jest zwrócone ku górze, ku aposto³om, ku ludowi nowego przymierza. Dwaj pierwsi aposto³owie wykonuj± gest b³ogos³awieñstwa w³a¶ciwy kap³anom.
U stóp góry otwiera siê grota, z której zdaj± siê wychodziæ, id±c za Chrystusem, aposto³owie. Wskazuje ona na grotê, w której Jezus naucza³ – wed³ug Dziennika Egerii. Wed³ug tradycji to tutaj aposto³owie zostali wprowadzeni przez Chrystusa w tajemnice wielkiego tygodnia. Grota jest ciemna, symbolizuje mrok. Aposto³owie nale¿eli do ludu, który kroczy³ w ciemno¶ciach, ale ujrza³ ¶wiat³o. S± nowym ludem.

Centralnie na ikonie przedstawiony jest Chrystus. Nad Nim widaæ palmê, z której ch³opcy u³amuj± ga³±zki. W Jerozolimie jeszcze w IV wieku istnia³a tradycja, ¿e dzieci wybiera³y palmê, z której pochodzi³y ga³±zki, które u³amywano na ¶wiêto. Niemniej jednak, pojawienie siê palmy na ikonie ma nie tylko odniesienie do tradycji – ma tak¿e wymiar symboliczny. Izajasz mówi: Wyro¶nie ró¿d¿ka z pnia Jessego, wypu¶ci siê odro¶l z jego korzeni. I spocznie na niej Duch Pañski, duch m±dro¶ci i rozumu, duch rady i mêstwa, duch wiedzy i boja¼ni Pañskiej. Owego dnia to siê stanie: Korzeñ Jessego staæ bêdzie na znak dla narodów. Pan podniesie po raz drugi rêkê, aby wykupiæ Resztê swego ludu… (Iz 11,1-2.10-11). Palma jest obrazem Chrystusa, wype³nia pustkê miêdzy Bo¿± gór± (bosko¶ci±) a miastem (ludzko¶æ). Tylko Chrystus nad g³ow± ma aureolê. Tylko On jest ¶wiêty – Jestem, Który Jestem. Purpura i królewska tunika, b³êkitny p³aszcz zdobiony z³otem, s± symbolem Jego majestatu – cz³owieczeñstwo (purpura) przepe³nione jest bosko¶ci± (b³êkitno – z³oty p³aszcz). W rêku trzyma zwiniêty rulon – d³u¿ny zapis naszych win, ¶wiadcz±cy przeciwko nam.
Chrystus siedz±cy na o¶lêciu przyjmuje nienaturaln± pozê. Mo¿na odnie¶æ wra¿enie, ¿e zasiada na tronie, którego oparcie stanowi Jerozolima. Jego spojrzenie, pe³ne smutku, zwraca siê ku miastu i ku ludowi, który z palmowymi ga³±zkami przyjmuje Go rado¶nie.

Niedziela palmowa jest ¶wiêtem dzieci. One nie pytaj±, kim jest Jezus. One wo³aj± z rado¶ci±: Hosanna Synowi Dawidowemu!, budz±c tym samym z³o¶æ uczonych w Pi¶mie i faryzeuszy. Dlatego mo¿na je dostrzec na ikonie.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Copyright (c) 2009 Z pAmIÄ™TnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIoÅ‚kA | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.