Ikona Trójcy Przenajświętszej
Z pAmIÄTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIoĹkA
Ikona TrójcyIkona ze szkoły Rublowa. Nawiązuje do Księgi Rodzaju 18,1-4., kiedy to Abraham podejmował trzech gości - aniołów, którzy symbolizują Trójcę.
Anioł po prawej stronie to osoba Ducha Świętego, z lewej strony - Bóg Ojciec. Centralna postać to Syn Boży - Jezus.
Wszystkie trzy postacie trzymają w rękach czerwone laski. W starożytności laska, a później berło było symbolem władzy jednostki, jej godności i autorytetu. Kolor czerwony zarezerwowany był dla wielkich mistrzów i tych, którzy poświęcali się nauczaniu. Wszystkie trzy postacie siedzą na tronach, z nogami opartymi na podnóżkach ze złota. Tron na piedestale wskazuje na różnice pomiędzy światem ziemskim a światem niebieskim, oznacza także wyższość tego drugiego. Złoty kolor wprost odnoszony jest do Boga. Fakt, że wszystkie trzy postacie zasiadają na jednakowych tronach oznacza równość tych osób, tę samą godność. Trony i podnóżki są otoczone tłem zielonego szmaragdu, zgodnie z Apokalipsą 4,3-6.
Trzy postacie siedzą wokół stołu o białym kolorze, na którym w centrum znajduje się kielich, a w jego wnętrzu baranek ofiarny. Kolor stołu jest biały, żywy, błyszczący. Jest to biel rozświetlonego sklepienia niebieskiego, biel zapowiadająca narodziny dnia. Jest to biel różna od tej, która znajduje się w podstawie stołu - bieli matowej. Biel matowa oznacza bowiem skończony świat - świat, który zmierza do swego kresu. Widać także w podstawie stołu podwójny prostokąt - symbol ziemi, która będzie miała kiedyś swój kres.
Każdy z aniołów w swoim stroju posiada kolor błękitu. Oznacza on boskość, niematerialność, czystość, nieskończoność.
1. Bóg Ojciec - postać z lewej strony.
Anioł po lewej stronie to Bóg Ojciec. Głowa wyprostowana, oczy pozostałych aniołów zwrócone w Jego stronę. Również zamieszczone na ikonie elementy przyrody - drzewo, skała, zwracają się ku tej postaci. Postać całkowicie okryta płaszczem, tylko na wysokości piersi widoczny kawałek niebieskie tuniki. Kolor ten oznacza boskość.
Bóg ukochał świat i posłał swego Syna. Miłość ma swoje źródło w sercu, dlatego właśnie ta część tuniki jest odkryta. Gest prawej ręki z palcami wskazującym i środkowym wyrażają zgodę i błogosławieństwo dla dzieła Syna.
Płaszcz, o kolorze trudnym do określenia, oznacza tajemnicę. Człowiek, stworzenie, nie potrafi zgłębić tajemnicy Boga. Zawsze Bóg pozostanie dla człowieka tajemnicą. Ponad postacią widać zarysy domu. Bóg jest budowniczym domu (Prz 9,1-6), jest Twórcą świata. W wyznaniu wiary mówimy, że Bóg jest Stwórcą nieba i ziemi.
2. Syn Boży - postać centralna
Anioł znajdujący się w centrum, ubrany jest w czerwoną tunikę i niebieskie płaszcz. To Syn Boży. Kolor czerwony oznacza tajemnicę wcielenia. Tylko ta jedna postać siedzi z drugiej strony stołu, bowiem tylko Syn Boży przyjął ludzkie ciało, ludzką naturę. Niebieski płaszcz oznacza naturę boską, Syn jest równy Ojcu. Czerwony kolor tuniki przeciętej złotem oznacza godność królewską. Jezus jest Królem, chociaż jego królestwo nie zamyka się w granicach ziemskich. Ale ta godność królewska jest zakryta - przyjmując ludzkie ciało stał się podobnym do ludzi, przyjąwszy postać sługi - stąd jego tunika jest osłonięta płaszczem.
Za aniołem widać krzew. Wyrośnie różdżka z pnia Jessego - Jezus przyjmie ludzkie ciało w konkretnym rodzie, zgodnie z mesjańską zapowiedzią. Zarówno anioł jak i krzew skłaniają się ku Bogu Ojcu.
Prawa dłoń pozostaje na stole w tym samym geście błogosławieństwa, co i Ojciec. Jest jednak skierowana ku kielichowi. Kielich oznacza napój życia. Ale w kielichu znajduje się baranek ofiarny. Jan Chrzciciel Chrystusa nazywa Barankiem Bożym. Baranek oznacza wreszcie Eucharystię. Eucharystyczny kielich znajduje się w samym centrum stołu - Eucharystia bowiem stanowi centrum życia chrześcijan. Krzew nad postacią to symbol krzyża - drzewa życia.
3. Duch Święty - postać z prawej strony
Anioł z prawej strony. Duża część tuniki koloru niebieskiego nie jest zakryta płaszczem. Błękit jest znów symbolem boskiej natury. Zielony płaszcz okrywający tunikę jest symbolem nieśmiertelności, zaufania, żywotności wciąż regenerującej się, nadziei wiosny, odświeżenia. Kolor ten jest także symbolem macierzyństwa.
Również Duch gestem ręki uczestniczy w błogosławieństwie kielicha. Bóg uświęca ofiarę Eucharystii przez działanie Ducha - ześlij swego Ducha na ten chleb i wino, aby Twój Syn stał się obecny w swoim Ciele i w swojej Krwi.
Nad tą postacią widać górę nienaturalnie wykrzywioną ku Bogu Ojcu. Góra jest symbolem boskości, jest świętą górą Boga.
Również i Duch Święty pochyla głowę przed Ojcem.
Bóg Ojciec jest Budowniczym świata, Syn Boży jego odkupicielem, Duch dokonuje uświęcenia. Ikona wyraża to, co zawarte jest w symbolu wiary - jeden Majestat, jedno Bóstwo, jedna natura i trzy Osoby - różne, ale nie rozłączone.
gdyby były jakieś pytania o szczegóły, których nie omówiłem, to nie ma sprawy