Droga ekspresowa zamiast lasu?
Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA
Ponad 100 ha lasu zamierzaj± wyci±æ drogowcy planuj±cy budowê pó³nocno-zachodniej obwodnicy Bydgoszczy. Droga ekspresowa 55, przechodz±ca przez Nadle¶nictwo ¯o³êdowo, mia³aby przeci±æ kompleksy le¶ne otaczaj±ce miasto od zachodu i pó³nocy. Le¶nicy alarmuj±, ¿e budowa rozciê³aby korytarz ekologiczny ³±cz±cy Bory Tucholskie i Puszczê Bydgosk±.- W³a¶nie z³o¿yli¶my dokumenty do Kujawsko-Pomorskiego Urzêdu Wojewódzkiego w celu uzyskania decyzji ¶rodowiskowej - informuje Tomasz Okoñski, rzecznik bydgoskiego oddzia³u Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Drogowcy spo¶ród czterech przedstawionych wersji przebiegu trasy sugeruj± wariant omijaj±cy Bydgoszcz. Trasa mia³aby przechodziæ przez g³ówny kompleks le¶ny przymiejskiego Nadle¶nictwa ¯o³êdowo.
- Jako przyrodnik i le¶nik jestem przeciwny takiej lokalizacji - mówi nadle¶niczy Krzysztof Sztajnbom. - Z drugiej strony, nie chcemy blokowaæ krajowych inwestycji. Tak naprawdê poprowadzenie drogi przez lasy bêdzie du¿± strat± dla spo³eczeñstwa - do- lA' daje. - Lasy Nadle¶nictwa ¯o³êdowo, bezpo¶rednio przylegaj±ce do miasta, stanowi± dla bydgoszczan miejsce odpoczynku i s± celem weekendowych wypadów za miasto. Rozciêcie ich pasem drogi ekspresowej spowoduje wzrost presji ludzi na tereny ograniczone obwodnic± - stwierdza nadle¶niczy.
Bariera wp³ynie nie tylko na zwierzêta wêdruj±ce korytarzem ekologicznym ³±cz±cym Bory Tucholskie z Puszcz± Bydgosk±, takie jak jeleñ szlachetny. Mimo ¿e planowane s± przej¶cia dla zwierz±t, to izolacja i utrudniona wymiana genów mniej mobilnych organizmów znajduj±cych siê po obydwu stronach inwestycji mo¿e mieæ powa¿ne skutki. Nadle¶nictwo straci³oby ponad 100 ha lasów, m³odniki na linii budowy nie doczeka³yby dojrza³o¶ci.
Projektowana droga ekspresowa przeciê³aby dolinê Brdy w pobli¿u miejscowo¶ci Tryszczyn. Ze wzglêdu na przyrodnicze i krajobrazowe walory lasów (gr±dów zboczowych) po³o¿onych nad rzek± o objêcie ich form± ochrony prawnej wnioskowali ju¿ naukowcy z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego im. Jana i Jêdrzeja ¦niadeckich w Bydgoszczy. Nadle¶niczy Sztajnborn ma nadziejê na daleko id±ce konsultacje w sprawie trasy S5.
Pawe³ Skutecki, rzecznik Kujawsko-Pomorskiego Urzêdu Wojewódzkiego w Bydgoszczy, potwierdza, ¿e wniosek drogowców ju¿ wp³yn±³. Wojewoda ma pó³ roku na wydanie decyzji ¶rodowiskowej, któr± musi zaopiniowaæ minister ¶rodowiska. Stanowi ona za³±cznik do decyzji lokalizacyjnej, a obydwa dokumenty s± niezbêdn± czê¶ci± wniosku pozwolenia na budowê. Rzecznik wojewody ocenia, ¿e je¶li wszystko pójdzie g³adko, budowê bêdzie mo¿na rozpocz±æ za 10 miesiêcy.
Jedn± z mo¿liwo¶ci jest przeprowadzenie drogi SS przez Bydgoszcz, o co zabiegaj± sam prezydent Konstanty Dombrowicz i radni Bydgoszczy. Prezydent w przebiegu drogi przez miasto widzi optymalny wariant daj±cy szansê rozwoju miasta i niedopuszczenie do zakorkowania centrum w perspektywie kilku lat. W tej chwili miasto zbiera podpisy mieszkañców pod poparciem dla takiego wariantu. Zostan± one wysy³ane do dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Gazeta Przyroda Polska, Nr 3 marzec 2008, Mateusz Stopiñski