Litewskie odrodzenie narodowe w XIX wieku
Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA
Formowanie siê litewskiej ¶wiadomo¶ci narodowej mo¿na podzieliæ na dwa okresy, które dzieli rok 1863. Pierwszym z tych okresów, czasy do powstania styczniowego, jest okres, kiedy to niepodleg³o¶æ Litwy widziana by³a jedynie jako niepodleg³o¶æ w unii z Polsk±. Jest to okres dominacji idei snutych przez spolonizowan± szlachtê, idei unii kulturalnej i politycznej. Drugi okres, czy po 1863 roku, to stopniowy wzrost i dominacja idei Litwy niepodleg³ej i niezale¿nej od ¿adnego pañstwa. Litwy rz±dzonej przez Litwinów, odciêtej od Polski i polskiej kultury. Idei stworzonych przez lud; przez inteligencjê ch³opsk±. Jest to czas formowania siê litewskiego ruchu narodowego.W dobie powstañ poprzedzaj±cych powstanie styczniowe, równie¿ w okresie Wiosny Ludów ¶wiadomo¶æ narodowa Litwinów by³a s³abo rozwiniêta, lecz w po³owie XIX wieku ten stan siê zmieni³ i kultura litewska ujawnia³a du¿e tendencje rozwojowe.
Oparciem dla kultury litewskiej by³o szkolnictwo parafialne. Ch³opi wyrazili chêæ nauczania swych dzieci w jêzyku ojczystym oraz pojawi³y siê liczne wydania i nak³ady elementarzy litewskich.
W rozwoju czytelnictwa litewskiego nie sposób nie wspomnieæ o ruchu trze¼wo¶ci, który w latach piêædziesi±tych XIX wieku ogarn±³ szerokim zasiêgiem tereny litewskie. Jednym z g³ównych jego inspiratorów sta³ siê biskup ¿mudzki Maciej Wo³onczewski (Valanèius), ch³opski syn, pierwszy biskup ¿mudzki pochodz±cy z ludu. Z ludem tym zachowa³ on wiele wiêzi, a spod ch³opskiej strzechy wyniós³ sentyment do ziemi ¿mudzkiej. Celem Wo³onczewskiego by³a walka z alkoholizmem, podniesienie o¶wiaty i kultury na wsi litewskiej. W wyniku jego dzia³alno¶ci, popieranej przez duchowieñstwo, szeroko rozwin±³ siê ruch trze¼wo¶ci, ogarniaj±c swym wp³ywem tysi±ce ch³opów. Z inicjatywy Wo³onczewskigo wydano w jêzyku litewskim wiele religijno-umoralniaj±cych ksi±¿eczek dla ch³opstwa.
W okresie poprzedzaj±cym powstanie styczniowe rozchodzi³o siê oko³o 3 – 4 tysiêcy ksi±¿eczek litewskich w ci±gu roku. Ruch wydawniczy litewski koncentrowa³ siê w ksiêgarni i drukarni Zawadzkiego w Wilnie. Firma ta poprzez swe oddzia³y terenowe, ksiêgarnie jarmarczne i odpustowe dociera³a do najodleglejszych zak±tków kraju. Do 1865 roku Zawadzcy wydali przesz³o po³owê wszystkich druków litewskich, które w tym czasie ukaza³y siê w Wilnie. Powsta³y projekty za³o¿enia pisma w jêzyku litewskim i pierwsza inicjatywa w tym kierunku zosta³a podjêta w 1856 roku, lecz zakoñczy³a siê fiaskiem z powodu negatywnej decyzji w³adz. W 1858 roku ponowiono próby. Znów bez skutku.
Sprawy litewskie zaczê³y budziæ coraz wiêksze zainteresowanie warszawskich ¶rodowisk kulturalnych. Przed 1863 rokiem powsta³a my¶l o za³o¿eniu katedry jêzyka litewskiego w Szkole G³ównej. Z dziedziny badañ nad jêzykiem litewskim ukaza³o siê te¿ w Warszawie wiele rozpraw.
Na czo³o litewskich dzia³aczy narodowo-kulturalnych wysun±³ siê w tym okresie Miko³aj Akielewicz (Akelaitis), syn ch³opa z powiatu mariampolskiego, zes³anego za udzia³ w powstaniu listopadowym. W koñcu lat piêædziesi±tych utworzono z inspiracji Akielewicza specjalny fundusz pieniê¿ny dla edycji druków litewskich. Pozostawa³ on w przyjacielskich stosunkach z Adamem Kirkorem, znanym wydawc± i dziennikarzem, kutego dom i redakcja redagowanego przez niego „Kuriera Wileñskiego” stanowi³y centrum ¿ycia kulturalnego na Litwie.
Dzia³alno¶æ osób z grona Akielewicza nie wybiega³a poza obrêb litewskich celów narodowo¶ciowo-kulturowych, nie ujawniaj±c tendencji do odseparowania siê od polsko¶ci.
Podobne tendencje zaznacza³y siê tak¿e w¶ród m³odzie¿y akademickiej w Dorpacie, Moskwie i Petersburgu. W latach piêædziesi±tych w ¶rodowiskach tych pojawi³y mysli o konieczno¶ci budzenia litewskiego ducha narodowego. W ró¿nych okresach lat piêædziesi±tych i pocz±tku lat sze¶ædziesi±tych istnia³o na Uniwersytecie Moskiewskim kilka litewskich ugrupowañ studenckich. Jak siê zdaje, najwy¿sz± dzia³alno¶æ ujawnia³o ko³o grupuj±ce siê wokó³ Jana Koncewicza. Nale¿a³o do niego kilkudziesiêciu studentów rozwijaj±cych do¶æ szerok± dzia³alno¶æ litewsko-kulturow±. W 1862 roku zaczêto wydawaæ rêkopi¶mienn± gazetê litewsk±. Przygotowano do druku w jêzyku litewskim Geografiê Litwy, Mineralogiê, rozprawê o rolnictwie. Ca³± t± grupê ³±czy³y wspólne projekty rozwoju szkolnictwa litewskiego, opracowania elementarza dla szkó³ parafialnych, popularyzacji w¶ród ch³opstwa druków litewskich. Niektórzy cz³onkowie tej grupy wysuwali ju¿ do¶æ ¶mia³±, aczkolwiek niesprecyzowan± jeszcze my¶l o usamodzielnieniu narodowo- kulturowym.
Mo¿na zauwa¿yæ równie¿ zjawisko wzrostu ¶wiadomo¶ci litewskiej odrêbno¶ci narodowej w¶ród czê¶ci inteligencji. Ca³e to ¶rodowisko jednak, poza nielicznymi wyj±tkami, nie posiada³o wyra¼nie sprecyzowanego kierunku ideowego.
Zarysowuj±ca siê samodzielno¶æ ruchu litewskiego dotyczy³a wspólnych z Polakami d±¿eñ politycznych. Ludzie tego nurtu, id±c czasem bardzo daleko w kierunku wyodrêbnienia jêzykowo-narodowo¶ciowego, rozwijali tê odrêbno¶æ w ramach polskich d±¿eñ polityczno-narodowo¶ciowych.
Powstanie styczniowe zapocz±tkowa³o nowy okres w rozwoju litewskiego ruchu narodowego. Powstanie zmusi³o carat do zalegalizowania tych przeobra¿eñ spo³ecznych, które dokona³y siê na podstawie dekretów agrarnych Rz±du Narodowego. Spowodowa³o to du¿e zmiany w strukturze spo³ecznej kraju, przyczyni³o siê do powstania litewskiej klasy ¶redniej, masowego nap³ywu synów ch³opskich do gimnazjów i uniwersytetów i w zwi±zku z tym pojawieniem siê coraz liczniejszej rzeszy inteligencji narodowej.
Rok 1863 spe³ni³ powa¿n± rolê narodotwórcz± w sensie ugruntowania wiêzi narodowej. Powstanie poruszy³o do g³êbi masy ch³opskie, zmobilizowa³o tysiêczne rzesze ludu do walki z zaborc±. Ch³op, który przed 1863 rokiem nie przekracza³ granic rodzinnego powiatu, walczy³ nawet czasem z broni± w rêku w zasiêgu kilku województw. Ch³op ten wychodzi³ z wiekowej izolacji, pozna³ tê „inn±” Litwê w szerszym zasiêgu. W wielu oddzia³ach powstañczych ch³opi porozumiewali siê z dowództwem w ojczystym jêzyku, w tym¿e jêzyku odbierali rozkazy. Liczne skupiska ch³opów w oddzia³ach przyspiesza³y proces integracji.
Rok wspólnej walki ch³opów z ró¿nych regionów kraju ugruntowa³ poczucie zbie¿no¶ci celów, wspólnoty losu, czyni±c w tym zakresie wiêcej ni¿ dziesi±tki lat powolnego kszta³towania siê ¶wiadomo¶ci narodowej.
Litewska idea narodowa lat 1863 – 1864 stanowi³a niew±tpliwie zapowied¼ maj±cego siê wkrótce rozwin±æ nowoczesnego ruchu litewskiego. Powstanie mo¿na uznaæ za pocz±tek litewskiej ¶wiadomo¶ci narodowej. Uwa¿a siê, ¿e rok 1863 przygotowa³ grunt dla pó¼niejszego oporu narody litewskiego wobec rusyfikacji kraju i zakazu druków w jêzyku litewskim.
W 1863 roku Polacy i Litwini w pe³ni jeszcze ze sob± wspó³pracowali, zgodnie walcz±c o wspólne cele polityczne. Sytuacja zmieni³a siê w latach pó¼niejszych, gdy z rozwojem litewskiej idei narodowej odrêbno¶æ narodowa inteligenta Litwina przybieraæ musia³a formê przeciwstawiania siê otaczaj±cej go polsko¶ci.
Przejd¼my teraz do sytuacji po powstaniu styczniowym, do tworzenia siê litewskiego ruchu narodowego. Dzia³ania animatorów tego ruchu, zmierzaj±ce do ukszta³towania w¶ród Litwinów poczucia odrêbno¶ci narodowej i do uzyskania warunków umo¿liwiaj±cych swobodny rozwój ¿ycia narodowego, skierowane by³y nie tylko przeciw Rosji, ale równie¿, mo¿e nawet bardziej, przeciw spo³eczno¶ci polskiej na Litwie, szczególnie przeciw wp³ywom kultury polskiej. Wynika³o to z dziejów Litwy.
W wyniku rozbiorów Polski wszystkie ziemie litewskie znalaz³y siê w imperium carów. Pocz±tkowo carowie nie prowadzili tam polityki rusyfikacji. W pierwszym trzydziestoleciu XIX wieku rozwija³a siê bujnie o¶wiata i kultura. By³a to jednak o¶wiata i kultura polska, nie litewska. Tak¿e ¶rodki podjête przez w³adze rosyjskie na Litwie po nieudanym powstaniu polskim z lat 1830 – 1831 godzi³y niemal wy³±cznie w Polaków. Równie¿ znacznie surowsze represje, jakie spad³y na mieszkañców Litwy po zakoñczonym klêsk± powstaniu styczniowym, skierowane by³y przeciw Polakom i polskiej kulturze. Mo¿na twierdziæ, i¿ po¶rednio sprzyja³y one nawet kszta³towaniu siê narodu litewskiego,, tak¿e przez to, ¿e u³atwi³y powstanie ¶rednio zamo¿nej warstwy ch³opów litewskich, a równocze¶nie znacznie ograniczy³y mo¿liwo¶ci dalszego polonizowania siê ludno¶ci litewskiej. Nawet rozpoczêta wówczas rusyfikacja szkolnictwa nie godzi³a w o¶wiatê litewsk±, niemal jeszcze nie istniej±c±, choæ utrudnia³a zapocz±tkowanie procesów prowadz±cych do rozwoju narodu litewskiego. Poprawa po³o¿enia ch³opstwa, w wyniku dokonanych w latach sze¶ædziesi±tych reform agrarnych, stwarza³a dzieciom ch³opskim wiêksze mo¿liwo¶ci uczenia siê, ale szkolnictwo by³o rosyjskie. Polityka rusyfikacyjna zaczê³a siê powoli ju¿ dawaæ we znaki litewskim ch³opom. Szczególnie bolesn± spraw± dla rozwoju litewskiej kultury by³o wprowadzenie w 1865 roku zakazu wydawania i rozpowszechniania ksi±¿ek litewskich, drukowanych czcionk± ³aciñsk±, ale szerzej bêdziemy o tym mówiæ nieco pó¼niej. Ostatecznie polityka rusyfikacyjna okaza³a siê nieskuteczna i mog³a jedyni opó¼niaæ rozwój ruchu narodowego. Wywo³a³a natomiast wzrastaj±c± niechêæ do Rosji. Ogólna liczba mieszkañców ziem etnograficznie litewskich wynosi³a w 1897 roku poni¿ej 2,2 mln osób, w tym Litwinów by³o powy¿ej 1,4 mln, a wiêc ok. 62%, Rosjan za¶ tylko oko³o 97 tys. (oko³o 4,7%). Rozwojowi litewskiego ruchu narodowego towarzyszy³o nasilenie siê litewsko-polskiego antagonizmu, obejmuj±cego ¿ycie kulturalne, religijne i gospodarcze. Polacy stanowili wprawdzie niezbyt wielki odsetek ludno¶ci, by³o ich bowiem ponad 195 tys. (ok. 9% ogó³u), jednak ich rola kulturalna i ekonomiczna by³a bez porównania wiêksza ni¿ liczebno¶æ. Wynika³o to z odmiennej struktury klasowo-zawodowej ludno¶ci litewskiej i polskiej.
Litwini byli spo³eczno¶ci± wiejsk± i ch³opsk±. Litwa by³a krajem niemal wy³±cznie rolniczym. Miasta by³y nieliczne i ma³e. Mieszka³o w nich oko³o 14% ludno¶ci. Najwiêksze z nich, Wilno, le¿±ce w pobli¿u ziem etnograficznie litewskich, mia³o w 1897 roku oko³o 155 tys. mieszkañców. Drugie, Kowno, liczy³o w tym samym roku oko³o 70 tys. Litwini stanowili jednak zaledwie od 5 do 10 % mieszkañców tych miast.
W¶ród litewskich ch³opów znaczne by³y ró¿nice stanu posiadania. Oko³o 1/3 stanowili bezrolni i ma³orolni. Przewa¿aj±ca liczba gospodarstw liczy³a jednak od 10 do 20 ha. Istnia³a liczna warstwa ch³opów ¶rednio zamo¿nych i ona w³a¶nie stanowi³a bazê ruchu narodowego.
Dominacja gospodarcza i kulturalna ludno¶ci polskiej by³a nastêpstwem dziejów Litwy – jaj zwi±zków i unii z Polsk±. Po 1569 roku nast±pi³ zanik pañstwowo¶ci litewskiej. Kolejnym nastêpstwem unii by³a polonizacja wy¿szych warstw spo³eczno¶ci litewskiej, a nawet czê¶ci ch³opstwa. Doprowadzi³o to do przerwania procesu formowania siê narodu litewskiego i gdy w XIX wieku podjête zosta³y wysi³ki zmierzaj±ce do jego ukszta³towania, Litwinami byli ju¿ niemal wy³±cznie ch³opi.
Jerzy Ochmañski nazywa pierwsze litewskie czasopismo narodowe „Auszra” (Zorza) „przed¶witem odrodzenia narodowego Litwy” . Czasopismo zaczêto wydawaæ w 1883 roku, pocz±tkowo w Ragnecie, a pó¼niej w Tyl¿y. Wydano zaledwie 40 numerów „Auszry”, a mimo to pismo odegra³o du¿± rolê w ¿yciu duchowym Litwinów, gdy¿ by³o ono niejako zaczynem odrodzenia Litwy. Pismo to by³o w pewnym stopniu no¶nikiem my¶li zespolenia akcji narodowo-kulturalnej z potrzebami spo³eczno-gospodarczymi ludu. By³o no¶nikiem my¶li, która w przysz³o¶ci zosta³a wcielona w ¿ycie i nada³a litewskiemu ruchowi narodowemu potê¿ny rozmach oraz g³êbokie oparcie w ludzie.
„Auszra” by³a czasopismem o chwiejnym obliczu ideowym: jej program zawiera³ jednocze¶nie pierwiastki romantyczne i pozytywistyczne, liberalno-konserwatywne i radykalne. Wi±¿e siê to z osobami nadaj±cymi czasopismu ton: z jednej strony sta³ romantyczny idealista libera³ Jonas Basanavièius, za¶ z drugiej socjalizuj±cy pozytywista radyka³ Jonas ©liupas, który w wspó³pracowa³ z Polsk± Parti± Socjalno-Rewolucyjn± „Proletariat”. Romantyzm „Auszry” i jej konserwatyzm polega³y na wzywaniu do jedno¶ci polskiej szlachty na Litwie z litewskim ludem (co by³o oczywi¶cie niemo¿liwe), na bezkrytycznym wychwalaniu Litwy pogañskiej jako pe³nej litewsko¶ci. Pierwiastkiem pozytywistycznym by³o d±¿enie do o¶wiaty ludowej, do rozwijania przez Litwinów handlu i rzemios³a. Radykalizm natomiast to nuta krytyki stosunków spo³ecznych i pragnienie walki o byt ludu zawarte w wypowiedziach ©liupasa.
„Auszra” nie wysuwa³a jeszcze idei niepodleg³o¶ciowych, choæ taka idea istnia³a wówczas w krêgu Mi³o¶ników Litwy – wydawców czasopisma.
W stosunku do carskiej Rosji „Auszra” zajmowa³a stanowisko pojednawcze. Pragnê³a od rz±du carskiego jedynie zezwolenia na druk litewskich ksi±¿ek.
Zakaz druków litewskich zosta³ wydany w 1865 roku przez Murawiewa i zada³ straszliwy cios kulturze litewskiej. Murawiew ugodzi³ tym w najbardziej wydatn± i wp³ywow± dziedzinê kultury – pi¶miennictwo. Zakaz ten wszed³ w ¿ycie w chwili, gdy sprawa swobodnego rozwoju kulturalnego dla ¶wie¿o wyzwolonego z wiêzów poddañstwa ch³opstwa stawa³a siê problemem pierwszorzêdnej wagi. Nasta³ niezwykle trudny okres dla narodu litewskiego – zakaz druku skazywa³ go na duchow± ¶mieræ.
Jednak¿e, choæ zabrak³o wtedy warstwy ¶wieckiej demokratycznej inteligencji litewskiej, która albo wyginê³a w 1863 roku, albo zosta³a zes³ana, lub tu³a³a siê na emigracji, lud litewski stan±³ do walki o swoj± narodow± kulturê. Niebagateln± rolê w dziele utrzymania litewsko¶ci spe³ni³ patriotyczny kler litewski.
Na Litwie po 1865 roku rozgorza³a walka o kulturê. Ludno¶æ, pod przywództwem patriotycznej czê¶ci kleru, potrafi³a skutecznie przeciwstawiæ siê rusyfikatorskim zakusom caratu. Walka o kulturê wyrazi³a siê g³ównie w dwóch formach. Po pierwsze bojkotowano ksi±¿ki drukowane gra¿danka na koszt rz±dowy oraz rozpowszechniano ksi±¿ki litewskie o ³aciñskiej czcionce wydane za kordonem na Litwie pruskiej. Z drugiej strony w sposób tajny nauczano dzieci po litewsku (niekiedy i po polsku), których rodzice nie chcieli posy³aæ do rz±dowych rosyjskich. Mimo surowych kar za posiadanie ksi±¿ek litewskich i za niedozwolone prawem prywatne nauczanie (zabronione od 1892 r.) walka o kulturê zatacza³a coraz szersze krêgi. Ku schy³kowi okresu 1865 – 1882 widaæ by³o, ¿e prowadzona rusyfikacja Litwinów za³amuje siê o ich cichy, lecz wytrwa³y opór. Rz±d, mimo wielkich starañ, zdo³a³ wydaæ przez ca³y czas zakazu druku zaledwie 58 ksi±¿ek zapisanych drukowanych gra¿dank± i tylko jedna z nich zosta³a og³oszona przez Litwina (by³ to z reszt± druk bez znaczenia: podrêcznik dla krawców).
W tych warunkach, uporczywej walki o kulturê, wyros³o i dojrza³o oko³o 1880 roku m³ode pokolenie pierwszej ch³opskiej inteligencji. Pokolenie to, które samo przezwa³o siê Mi³o¶nikami Litwy, w okresie 1883 – 1890 i pó¼niej odegra³o sw± wielk± ¿yciow± rolê budziciela Litwy: dokona³o przebudzenia i odrodzenia narodowego Litwy. To w³a¶nie grono Mi³o¶ników Litwy zajê³o siê redakcj± i publikacj± „Auszry”. Atakowali oni na ³amach czasopisma tych Polaków, którzy „demoralizowali” lud litewski przez polonizacjê. Mi³o¶nicy Litwy dobrze rozumieli, ¿e bierne przygl±danie siê procesowi polonizacji Litwy doprowadzi do jeszcze wiêkszego wynarodowienia Litwinów i utrudni odrodzenie narodowe. W stosunkach polsko – litewskich nast±pi³a epoka rozbratu.
Rok 1883, kiedy to Mi³o¶nicy Litwy przyst±pili do wydawania „Auszry”, jest znamienn± dat± w dziejach odrodzenia litewskiego. Czasopismo upad³o w 1886 roku, pod piêtnem kleru litewskiego. Po nim pojawi³a siê „Szwiesa” (¦wiat³o). „Szwiesa (1887 – 1888, 1890), mia³a byæ swego rodzaju kompromisem miêdzy m³odym, patriotycznym, ale spo³ecznie zacofanym duchowieñstwem litewskim a ¶wieck± postêpow± inteligencj±. Jednak kompromis ten rych³o okaza³ siê ¿a³osnym niewypa³em. Klerykalno-konserwatywny kierunek tego pisma, które zaleca³o pos³uch dla w³adz carskich i uznawa³o panuj±cy porz±dek spo³eczny za ustalony przez Boga, brak szerszego zrozumienia spraw narodowych – zrazi³y do niego ca³kowicie ¶wieck± inteligencjê. Przeciwieñstwa ¶wiatopogl±dowe pomiêdzy m³odymi ksiê¿mi a ch³opsk± inteligencj±, która pragnê³a s³u¿yæ sprawie swojej klasy i walczyæ o lepsz± przysz³o¶æ ludu, by³y zbyt g³êbokie, aby przykryæ je has³em jedno¶ci narodowej.
Inteligencja ¶wiecka, przetrawiwszy krytycznie dzia³alno¶æ „Auszry”, dosz³a do przekonania, ¿e pracê narodowo-kulturaln± nale¿y zespoliæ ¶ci¶lej z d±¿eniami ludu, ¿e trzeba walczyæ o dalsz± demokratyzacjê i zerwaæ z ugod± wobec caratu. Poczê³a siê tak¿e budziæ my¶l, ¿e celem ostatecznym odrodzenia narodowego Litwy powinna byæ niepodleg³o¶æ.
Te nowe pogl±dy na zadania i cele litewskiego ruchu narodowego by³y g³oszone przez towarzystwo Lietuva, za³o¿one w 1888 r. w Warszawie przez wychowanego na tradycjach polskiego „Proletariatu” i warszawskiego pozytywizmu studenta Vincasa Kudirkê. Towarzystwo Lietuva w porozumieniu z m³odzie¿± litewsk± innych o¶rodków uniwersyteckich, z Moskwy i Petersburga, przyst±pi³o w 1889 roku do wydawania pisma o nazwie „Varpas” (Dzwon). „Varpas” pocz±tkowo, tak jak „Auszra”, ukazywa³ siê w Ragnecie, a od 1891 roku wychodzi³ stale w Tyl¿y. Pismo to, wydawane mniej wiêcej regularnie jako miesiêcznik, przetrwa³o do 1906 r. Poniewa¿ „Varpas” przeznaczony by³ dla inteligencji, wynik³a wkrótce potrzeba osobnego pisma, dostosowanego swoim poziomem i tre¶ci± do umys³owo¶ci ludu. Redakcja „Varpasa” z inicjatywy studentów z Moskwy przest±pi³a wiêc w 1890 roku do wydawania nowego miesiêcznika „Ukininkas” (Rolnik).
„Varpas” w chwili swego powstania nie posiada³ jeszcze skrystalizowanego programu oparcia siê na okre¶lonej klasie spo³ecznej. Oblicze ideowe „Varpasa” i w ogóle ca³ego litewskiego ruchu narodowego zaczê³o siê jednak szybko krystalizowaæ od 1890 roku, kiedy stosunki kapitalistyczne na Litwie dog³êbnie przeniknê³y ca³e spo³eczeñstwo kszta³tuj±c je na mod³ê bur¿uazyjn±.
Zmieniaj±cy siê uk³ad si³ i stosunków spo³ecznych na Litwie wywar³ zasadniczy wp³yw na rozwój liwskiego ruchu narodowego. Od 1890 roku ruch ten zacz±³ nabieraæ nowych tre¶ci i powoli przeistacza³ siê w ruch narodowowyzwoleñczy. W okresie 1890 – 1895 dojrza³y w nim trzy zasadnicze kierunki i partie polityczne. Pierwszy, narodowo-demokratyczny, zwi±zany z czasopismem „Varpas”. Drugi narodowo klerykalny i trzeci – socjaldemokratyczny litewski ruch robotniczy. Ka¿dy z nich znajdowa³ oparcie w okre¶lonj klasie czy warstwie spo³ecznej.
Nurt narodowo-demokratyczny w odrodzeniu litewskim skupi³ siê wokó³ „Varpasa” i „Ukininkasa”. „Varpas” od pocz±tku swej wydajnej dzia³alno¶ci grupowa³ spory zastêp wspó³pracowników. W ci±gu 18 lat pracy „Varpasa” na niwie narodowej przez jego ³amy przewinê³y siê pseudonimy, kryptonimy i nazwiska blisko 500 autorów. Wspó³pracownicy pisma, zwani varpininkai, na corocznych zjazdach wybierali komitet redakcyjny i radzili Nd potrzebami oraz spo³eczno-politycznym kierunkiem pisma. „Varpas” mia³ wiêc cechy lu¼nej organizacji kulturalno-politycznej. Obóz „varpinników”, na ogó³ umiarkowanie demokratyczny, ³±czy³ pocz±tkowo ludzi o ró¿nych przekonaniach spo³eczno-politycznych: kleryka³ów, demokratów-ludowców, nacjonalistów i socjalistów. Na zje¼dzie varpininkai w Mitawie w 1894 roku nast±pi³o przesilenie: ksiê¿a ostatecznie wycofali siê ze wspó³pracy, a do g³osu doszli socjali¶ci z S. Matulaitisem na czele. Pod wp³ywem socjalistów „Varpas” sta³ siê bardziej radykalny. Jednak w 1897 roku po ponownym objêciu kierownictwa pisma przez Kudirkê „Varpas” wróci³ do kierunku umiarkowanie demokratycznego i takim ju¿ pozosta³. Czo³owymi dzia³aczami w obozie „varpinników” byli: Kudirka, K. Grinius, J. Bagdonas oraz P. Vi±inskis, J. ©aulys i J. Vilei±is.
„Varpas” wyra¿a³ wiarê we w³asne si³y Litwinów, którzy im wiêksz± posi±d± si³ê kulturaln± i gospodarcz±, tym prêdzej odrodz± siê jako naród. Zdawa³ sobie sprawê z potrzeby sojuszu polsko-litewskiego w walce ze wspólnym ciemiê¿c±. Stawia³ tylko warunek, aby to by³ sojusz dwóch równych i samodzielnych narodów. „Varpas” odrzuca³ program ugody z zaborc±, a przy tym odró¿nia³ ju¿ naród rosyjski od caratu i jego polityki ucisku mniejszo¶ci narodowych.
„Varpas” nie mia³ na widoku jedynie propagandy spraw narodowych ale troszczy³ siê tak¿e o zaspokojenie bie¿±cych potrzeb kulturalnych Litwinów. St±d te¿ na jego ³amach obok artystów o tre¶ci spo³eczno-politycznej, obok spraw gospodarczego rozwoju Litwinów wiele miejsca zajmowa³a literatura piêkna i nauka.
Od 1896 roku, po wycofaniu siê socjalistów, w obozie varpininkai pozosta³y tylko dwa nurty: demokratyczny i nacjonalistyczny. Demokraci coraz bardziej u¶wiadamiali sobie, ¿e odrodzenie narodowe powinno i¶æ w parze z rozwojem spo³ecznym Litwy. Nie rozczulali siê – w odró¿nieniu od kleryka³ów – pragnieniem pozyskania szlachty i arystokracji do pracy narodowej. Zamierzali dzia³aæ wy³±cznie w oparciu o lud. W stosunku do caratu zajmowali nieprzejednane stanowisko, rozumiej±c, ¿e bez walki nie jest mo¿liwy swobodny rozwój spo³eczny i kulturalny Litwinów. Demokraci litewscy zaczêli coraz wyra¼niej stawiaæ has³o niepodleg³o¶ci Litwy.
Z roku na rok narasta³ w „Varpasie” kierunek nacjonalistyczny. Nie zrywa³ on z demokratami, lecz pragn±³ opanowaæ ca³o¶æ wspólnego ruchu. Do nacjonalistów zalicza³y siê g³ównie jednostki zamo¿niejsze, karierowiczowskie, prymitywniejsze w my¶leniu politycznym. Przywi±zywali oni wielk± wagê do drobnych ustêpstw caratu, trzymali siê zasady nie dra¿nienia wroga. Unikali radykalizmu, bo ten ich zdaniem, nie tylko szkodzi Litwinom w oczach rz±du, ale te¿ zra¿a do ruchu kler i zamo¿niejsze ch³opstwo oraz szlachtê. Litewsko¶æ by³a dla nich najwa¿niejsza, a sprawy spo³eczne ¶rodkiem do rozniecania nacjonalizmu.
W 1902 roku ogólny zjazd „varpininków” przyj±³ uchwa³ê o konieczno¶ci zorganizowania siê w Litewsk± Demokratyczn± Partiê. Projekt programu tej partii odzwierciedla³ sprzeczno¶ci miêdzy demokratami a nacjonalistami. Oznajmia³ on, ¿e wolna i niepodleg³a Litwa jest celem Litewskiej Demokratycznej Partii, a osi±gniêcie tego celu powinno byæ uskutecznione przez w³adzê ludu w ca³ym pañstwie rosyjskim i przez uzyskani dla Litwy autonomii. W dziedzinie spo³ecznej projekt programu ni przewidywa³ zniesienia wielkiej w³asno¶ci, stawia³ natomiast ¿±danie podzia³u ziemi rz±dowej w Litwie pomiêdzy litewskich bezrolnych robotników. Na koniec projekt zawiera³ nacjonalistyczne has³o „Litwa dla Litwinów!”. Tekst projektu spotka³ siê z ostr± krytyk± na zje¼dzie partyjnym z 1903 roku i zosta³ odrzucony. Zjazd ten og³osi³, ¿e partia opieraæ siê bêdzie na ca³ej spo³eczno¶ci litewskiej, i stwierdzi³, ¿e Litewska Demokratyczna Partia spodziewa siê utworzenia wolnej Litwy, rz±dzonej prze jej mieszkañców. Niebezpieczna formu³a „Litwa dla Litwinów” zosta³a usuniêta z programu partii. W 1904 roku nacjonali¶ci i oportuni¶ci w wiêkszo¶ci odpadli od demokratów. Niemniej partia ta nadal pozostawa³a bez dok³adniejszego programu i mia³a okrzepn±æ dopiero w 1905 roku, kiedy te¿ zaczêli organizowaæ siê i nacjonali¶ci.
Przejawy odrodzenia pojawia³y siê tak¿e w prostym ludzie. Wraz ze wzrostem pi¶miennictwa pod koniec XIX wieku lud litewski otrzymywa³ coraz to nowe pozycje, coraz bogatsz± w tre¶æ strawê duchow±. Jego ¿ywio³owy popêd do wiedzy i kultury znalaz³ swój wyraz w wielkiej akcji tworzenia kó³ek ludowych i sprowadzaniu ksi±¿ek z Prus. Kó³ka te zajmowa³y siê nie tylko rozprowadzaniem ale i upowszechnianiem ksi±¿ki, a co jeszcze wa¿niejsze: podjê³y akcjê samokszta³cenia. Do s³ynniejszych kó³ek nale¿a³o jedno ze starszych w Gar±viaj pod Poniewie¿em, dzia³aj±ce w latach 1885 – 1895, kó³ko „Sietynas” (1894 – 1897) w Mariampolu, „Atgaja” i inne. Kó³ka w Gar±viai i Mariampolu zosta³y wy¶ledzone przez policjê, a ich cz³onkowie, podobnie jak wiele innych osób, swe pragnienie wiedzy w jêzyku narodowym przyp³aci³o zes³aniem, wiêzieniem i karami grzywny.
Przemytem ksi±¿ek z Prus zajmowa³a siê, nieraz z nara¿eniem ¿ycia, masa tak zwanych knygne±iai (ksi±¿konoszy), prostych ch³opów lub zawodowych kontrabandzistów. Przemytnicy ksi±¿ek spe³niali niezwykle wa¿n± rolê, poniewa¿ dziêki ich ofiarnemu trudowi Litwini mieli dostêp do zakazanej ksi±¿ki w macierzystym jêzyku i mogli rozwijaæ sw± duchow± kulturê.
Du¿e znaczenie dla rozbudzenia ¶wiadomo¶ci narodowej w masach ludowych mia³o g³o¶ne zaj¶cie w Kro¿ach w 1893 roku. W³adze carskie postanowi³y bowiem zamkn±æ tamtejszy ko¶ció³ katolicki. Kiedy ludno¶æ stanê³a w jego obronie, gubernator kowieñski Klingenberg z policj± i oddzia³ami kozaków dokona³ haniebnej napa¶ci na zgromadzony w ko¶ciele t³um. Zaczê³o siê od bicia ludzi nahajkami i masowego p³awienia w rzece Kro¿nce, potem nast±pi³y ohydne i dzikie swawole kozaków, gwa³cenie dziewcz±t i kobiet. Padli zabici i ranni. Wypadki w Kro¿ach zrobi³y piorunuj±ce wra¿enie w ca³ej Litwie i za granic±. Zamiast pokornego przestrachu wywo³a³y jednak zgrozê, zaciêt± nienawi¶æ i tym wiêksz± odporno¶æ Litwinów na zakusy rusyfikatorów.
Pr±dy odrodzeniowe, siêgaj±c z roku na rok coraz g³êbiej w lud, przenika³y wszystkie jego warstwy. Ruch narodowy najsilniej obj±³ najpierw Litwê zaniemeñsk±, gdzie ucisk narodowy by³ nieco mniejszy i gdzie ch³opstwo szybciej rozwarstwia³o siê maj±tkowo. St±d te¿ wysz³a najliczniejsza grupa budzicieli Litwy, która przewodzi³a odrodzeniu i w oparciu o miejscowe narzecze, tak zwane zanyvykai, ukszta³towa³a na prze³omie XIX i XX wieku litewski jêzyk literacki. Idee odrodzenia od pocz±tku zakorzeni³y siê te¿ mocno na ¯mudzi. W koñcu zaczê³y one docieraæ na Wileñszczyznê. Wilno na pocz±tku XX wieku wyrasta³o na g³ówny o¶rodek ruchu umys³owego Litwinów, mimo, ¿e stanowili oni zaledwie 2% jego ludno¶ci.
Odradzaj±ca siê Litwa by³a Litw± ludow±, ch³opsk±. Odrodzenie litewskie jako proces wyzwalania siê ch³opstwa z wiekowych okopów ciemnoty, zacofania, ucisku spo³ecznego i narodowego musia³o godziæ nie tylko w zaborcz± politykê caratu. Litwa ludowa musia³a przeciwstawiæ siê starej, prze¿ytej Litwie szlacheckiej. Rozwój Litwy szlacheckiej od czasów unii z Polsk± prowadzi³ do polonizacji Litwinów, do przekszta³cania Litwy w prowincjê Polski. Rozwój Litwy ludowej zmierza³ za¶ do Litwy litewskiej . Litwini dojrzewaj±c jako naród nowoczesny pragnêli i ¿±dali uznania oraz poszanowania ich praw narodowych. Litwa szlachecka i opinia polska prawa tego im odmawia³y, piêtnuj±c ruch odrodzeniowe Litwinów jako „separatyzm” i „litwomaniê” i nadal uwa¿a³y Litwê za cz±stkê Polski, a Litwinów za Polaków inaczej mówi±cych. Si³a tradycji, dostrzeganie tylko ewolucji Litwy szlacheckiej, która rzeczywi¶cie spolszczy³a siê, przes³ania³y spo³eczeñstwu polskiemu now±, ludow± Litwê, i to tak silnie, ¿e z jej istnieniem i z jej odrêbno¶ci± od Polski nie chciano siê pogodziæ.
Dobrym podsumowaniem bêd± s³owa Piotra Wandycza: „Odrodzenie narodowe litewskie k³ad³o ze zrozumia³ych wzglêdów nacisk na jêzyk i oderwanie siê od wspólnej tradycji pañstwowo¶ci Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Jakkolwiek ¶wiadomo¶æ odrêbnej litewsko¶ci nigdy nie zaginê³a ca³kowicie, to przez kilka wieków stopi³a siê ona w du¿ej mierze z szersz± koncepcj± narodu politycznego i kultury Rzeczypospolitej. Proces ten pozbawi³ Litwinów rodzimej elity, powoduj±c, i¿ odrodzenie narodowe musia³o wyj¶æ z ludu i nawi±zywaæ do ¶redniowiecznej przesz³o¶ci. Brak ci±g³o¶ci historyczno-pañstwowej zast±pi³a wiêc pewna ci±g³o¶æ socjologiczno-jêzykowa. Litwini osi±gnêli przy tym wysoki stopieñ rozwoju narodowego, zanim nast±pi³o uprzemys³owienie kraju, co wskazuje n niebezpieczeñstwo zbyt daleko id±cych uogólnieñ o klasie ¶redniej jako koniecznym no¶niku nowoczesnego patriotyzmu narodowego.”