Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA
Rozwija³a siê na terenach zalewu Wi¶lanego i Kuroñskiego na prze³omie III i II tysi±clecia p.n.e, a sama nazwa kultury wywodzi siê od miejscowo¶ci Rzucewo, ko³o Pucka. Kulturê t± znamy niemal wy³±cznie ze stanowisk osadniczych. Jej ludno¶æ zajmowa³a siê upraw± zbó¿, hodowl± zwierz±t, my¶listwem, rybo³ówstwem i polowaniem na foki. Kultura Rzucewska mia³a znaczny wp³yw na eksport bursztynu, który zreszt± sama eksploatowa³a. Ludzie mieszkali w osadach budowanych nad brzegiem morza lub na tarasach nadbrze¿nych. Domy na planie prostok±tnym sk³ada³y siê ze ¶cian budowanych z pali, przestrzeñ miêdzy palami wype³niano ziemi± i traw±, dach zazwyczaj dwuspadowy kryty s³om±. Wymiary domostw to najczê¶ciej 5 na 10 metrów, wej¶cie znajdowa³o siê od frontu, a na ¶rodku domostwa umieszczano palenisko. W ceramice spotykane s± wszystkie znane nam formy: puchary, wazy, flasze, amfory. Mamy jednak pewien charakterystyczny wyrób, naczynie pod³u¿ne, karbowane w kszta³cie ³ódki, a przy tym raczej p³ytkie. D³ugo zastanawiano siê co to mo¿e byæ, a¿ kto¶ doszed³ do wniosku, ¿e naczynie s³u¿±ce do pieczenia ryb. Wydaje siê to do¶æ prawdopodobne bior±c pod uwagê fakt, ze rybo³ówstwo faktycznie mia³a wielkie znaczenie dla ludno¶ci Kultury Rzucewskiej. Obrz±dek pogrzebowy by³ szkieletowy bez jakiej¶ wyra¼nej regu³y w uk³adaniu zw³ok. Groby wyposa¿ano ubogo, by³a to zazwyczaj siekierka i ozdoby bursztynowe. Narzêdzia ludno¶æ Kultury Rzucewskiej wykonywa³a ze wszystkich dostêpnych materia³ów, a wiêc z ko¶ci, rogu, kamienia i krzemienia. Charakterystyczn± form± s± grociki sercowate s³u¿±ce jako groty w³óczni i oszczepów.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pldrakonia.opx.pl