Narodziny ETA

Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA

ETA

Bardzo wielu ludzi kojarzy dzi¶ organizacjê ETA z hiszpañskim, a mo¿e przede wszystkim baskijskim terrorem. Niewielu jednak zna dzieje Euskadi ta Askatasuna czyli ETA. Spróbujmy przypatrzeæ siê zatem poszczególnym etapom i transformacjom, jakim by³a ona poddawana, a¿ sta³a siê grup± wzbudzaj±c± lêk, parali¿uj±c± spo³eczeñstwo. Z ca³± pewno¶ci± mo¿na stwierdziæ, ¿e ETA jest najwa¿niejszym fenomenem historycznym XX wieku w kraju Basków. ¯aden inny ruch powsta³y w okresie dyktatury frankistowskiej nie mia³ porównywalnego wp³ywu politycznego, kulturowego i spo³ecznego i wci±¿ ma, jak ETA. W tej organizacji mo¿na zauwa¿yæ jak w zwierciadle wszelkie przemiany jakie zachodzi³y w spo³eczno¶ci baskijskiej od ostatnich lat re¿imu faszystowskiego, kryzysu monarchii parlamentarnej do dzisiaj.
Z jednej strony rozwój ekonomiczny, a z drugiej blokowanie wszelkiego progresu nauki narodowej, baskijskiej, ci±g³y rozwój ciê¿kiego przemys³u i niszczenie naturalnego ¶rodowiska sta³y siê podstaw± protestów mieszkañców Vasconii reprezentowanych przez ETA.
Pocz±tków tej organizacji szukaæ nale¿y w Bilbao, w grupach studenckich. Na pocz±tku lat piêædziesi±tych grupa studentów z Bilbao – Jose Manuel Aguirre, Benito del Valle, Julen Madariaga, Jose Luis Alvarez Emparanza „Txillardegi” zak³adaj± grupê w celu wydawania biuletynu Enkin. Jednocze¶nie w bardzo szybkim czasie rozprzestrzenia siê w ca³ym kraju Basków ruch o tej samej nazwie. W latach 1955 – 1956 niezale¿ne grupki skupione wokó³ biuletynu jednocz± siê i powstaje organizacja o charakterze narodowym – EGI (Eusko Gaztegi), podleg³a Baskijskiej Partii Nacjonalistycznej (PNV). Relacje pomiêdzy kierownictwem partii a organizacj± m³odzie¿ow± nie uk³ada³y siê najlepiej, ros³o napiêcie. M³odzi oskar¿ani s± o sprzyjanie komunizmowi, bufonadê, bandytyzm. Do ca³kowitego roz³amu dochodzi w roku 1958, kiedy to byli dzia³acze Enkin od³±czaj± siê od EGI i zak³adaj± w³asn± organizacjê. 31 marca 1959 roku powstaje Euskadi ta Askatasuna – ETA.
W¶ród przyczyn narodzin tej organizacji oraz jej pó¼niejszego rozwoju nale¿y zaliczyæ:
1) istnienie w spo³eczno¶ci baskijskiej silnego poczucia odrêbno¶ci narodowej;
2) kryzys warto¶ci tradycyjnych w spo³eczeñstwie baskijskim w wyniku przekszta³ceñ ekonomicznych lat piêædziesi±tych i rozwoju uprzemys³owienia w latach sze¶ædziesi±tych, co doprowadzi³o do zubo¿enia ch³opów ma³orolnych i proletaryzacji ludno¶ci wsi oraz masowych migracji ludno¶ci wiejskiej;
3) upadek polityczny PNV zwi±zany ze strategi± proamerykañsk± jako opozycyjn± w stosunku do dyktatury gen. Franco;
4) sukcesy ruchów wyzwoleñczo - narodowych (Kuba, Izrael).

Pierwszy etap (1959 – 1962) ewolucji politycznej i ideologicznej ETA charakteryzuje siê odkrywaniem na nowo nacjonalizmu naukowego. Wyrazi³o siê to w naciskach na uczenie cz³onków organizacji warto¶ci narodowych, kultury narodowej, jêzyka oraz interpretowaniu nap³ywu imigrantów zatrudnianych w zak³adach przemys³owych jako zniewolenia obcych przez re¿im frankistowski, faszystowski oraz dzia³ania skierowanego przeciwko Baskom. S± to lata, w których ETA sk³ania siê ku marksizmowi, komunizmowi, w których widzi jedyn± szansê przeciwstawiania siê faszyzmowi.
W maju 1962 roku ma miejsce I Zjazd ETA. Ten zjazd jako swoje g³ówne zadanie wyznacza opracowanie nowej polityki narodowej dostosowanej do aktualnej sytuacji socjoekonomicznej kraju. ETA podejmuje jednocze¶nie zadanie zdefiniowania siebie – kim jeste¶my? Jeste¶my Baskijskim Ruchem Rewolucyjnym dla Wolno¶ci Narodowej, utworzonym w oderwaniu od wszelkich uwarunkowañ i zale¿no¶ci politycznych, niezale¿nym od jakiejkolwiek partii, organizacji czy stowarzyszenia . W nied³ugim czasie po I zje¼dzie na ulicach dostrzegalne s± dzia³ania „¿o³nierzy” ETA – malowanie na ¶cianach i murach hase³ Gora Euskadi, narodowej flagi baskijskiej – ikurinia. Policja hiszpañska rozpoczyna ¶ledztwa przeciwko cz³onkom ETA ju¿ w roku 1961, szczególnie po wysadzeniu poci±gu z kombatantami gen. Franco w czerwcu tego roku, co doprowadzi³o do pierwszej masowej ucieczki „¿o³nierzy” i kierownictwa partii.
W latach 1963 i 1964 odbywaj± siê II i III zjazd ETA. Powstaj± nowe, wa¿ne aspekty ideologiczne ruchu. Pojawiaj± siê dwa fundamentalne dzie³a: Vasconia Federica Kurtviga oraz La insurección en Euzkadi – Powstanie w kraju Basków – oficjalne pismo organizacji po III zje¼dzie, redagowane przez Julena Madariaga. Jest to pismo, które dziêki dzia³aniom Antoniego Etxebariety i Ikera Gallastequi, pierwszym teoretykom walki ideologicznej, wprowadzi organizacjê na drogê walki zbrojnej. Ksi±¿ka Kurtviga natomiast jest dzie³em, które poszukuje fundamentu, na którym mo¿na doprowadziæ do odrodzenia niepodleg³ego narodu baskijskiego. Kurtvig dostrzega pewn± szansê w walkach narodowo – wyzwoleñczych jakie maj± miejsce w krajach III ¶wiata.
Zarówno pierwszy jak i drugi model zawiera³ pewien istotny b³±d – by³a to próba teoretycznej odpowiedzi na problemy socjalne i ekonomiczne, która nie mia³a du¿ego odzwierciedlenia w tym, co dzia³o siê faktycznie w kraju. W ten sposób powstawa³ roz³am pomiêdzy za³o¿eniami teoretycznymi a rzeczywisto¶ci±, do której je stosowano.
Od roku 1964 ETA oddala siê coraz bardziej od tradycyjnego nacjonalizmu, co znajduje swoje odbicie w oficjalnym pi¶mie ETA – Zutik. Pojawiaj± siê pierwsze elementy nacjonalizmu robotniczego i nie jest przypadkiem, ¿e III zjazd obraduj±cy w tym roku sformu³owa³ pierwsze propozycje socjalistyczne organizacji i przedstawi³ je PNV jako reprezentantowi nacjonalizmu tradycyjnego, miejskiego. Nauczanie spo³eczne Ko¶cio³a, które dot±d by³o pierwszym narzêdziem przekszta³cania rzeczywisto¶ci zostaje zast±pione ideologi± marksistowsk±.
Ta ewolucja w ETA, efekt wcielenia pewnych elementów marksistowskich dla analizowania rzeczywisto¶ci i u¿ywania kryteriów klasowych zaowocowa³a wydaniem Listu otwartego ETA do intelektualistów baskijskich we wrze¶niu 1964 roku, w którym pojawia siê po raz pierwszy w tak wyra¼ny sposób dualizm celów – wyzwolenie narodowe (nie jedynie niezale¿no¶æ, autonomia) oraz wyzwolenie spo³eczne (rozumiane jako demokracja socjalistyczna). Dla ETA nie istnieje praktyczna mo¿liwo¶æ osi±gniêcia wolno¶ci narodowej kraju Basków bez nacjonalizacji przemys³u; nie mo¿emy usun±æ kapitalizmu, je¿eli nasza walka nie jest skierowana jednocze¶nie ku osi±gniêciu niepodleg³o¶ci narodowej .
W 1965 roku ETA odbywa swój IV Zjazd, pierwszy, który ma charakter tajny, zamkniêty. Powstaje koncepcja walki zbrojnej, oparta na teorii spirali – akcja – represja – akcja. Ta koncepcja stanie siê dominuj±c± na kilka lat.
Jednocze¶nie wewn±trz organizacji krystalizuj± siê ró¿norakie tendencje polityczne, czêsto sprzeczne ze sob±, które doprowadz± do otwartego sporu na V Zje¼dzie.
Po pierwszym zamachu zorganizowanym przez ETA w listopadzie 1965 roku w Vergara, dzia³alno¶æ policji doprowadzi³a do kolejnej ucieczki du¿ej liczby „¿o³nierzy” i kierownictwa. W³adzê obejmuj± ludzie zwi±zani z ruchem trockistowskim. Biuro Polityczne nadaje nowy styl organizacji, odrzucona zostaje teoria spirali akcja – represja – akcja, zawieszone zostaj± akcje zbrojne, a praca organizacji kieruje siê ku masom robotniczym. Cz³onkowie ETA anga¿uj± siê w dzia³alno¶æ rz±dowych Komisji Robotniczych. Jednocze¶nie atakowana jest PNV, która przyw³aszcza sobie charakter jedynej partii narodowej. Kiedy PNV og³osi zjazd narodowy do Vitorii w roku 1966, ETA og³osi w tym samym czasie zjazd w Irun – Hendaya pod has³em Patriotyzm robotniczy kontra nacjonalizmowi bogatych. Odrzucony zosta³ populizm, który charakteryzowa³ dotychczasowe dzia³ania ETA, a forsowany jest pogl±d mówi±cy, ¿e rewolucja musi mieæ charakter socjalistyczny i klasa robotnicza musi doprowadziæ do jej wybuchu.
Przeciwko linii wyznaczonej przez Biuro Polityczne powsta³y dwa fronty opozycyjne:
- grupa pierwsza powsta³a wokó³ Txillardegui, uwa¿ana za prohiszpañsk±. Grupa ta oskar¿a³a Biuro Polityczne o wypaczenie zasad organizacji i niebezpieczne d±¿enie do przekszta³cenia siê w partiê komunistyczn±;
- grupa druga powsta³a wokó³ Kurtviga, uwa¿ana za reformatorsk±. Cz³onkowie tej grupy stan± siê pó¼niej zwolennikami walki zbrojnej.
Istnienie tych dwóch opozycyjnych frontów zosta³o ujawnione, kiedy Biuro Polityczne ETA zapowiedzia³o udzia³ w wyborach zwi±zkowych na jesieni 1966 roku. Wówczas Zumalde – ”W±¿”, odpowiedzialny za zbrojne ramiê ETA, opu¶ci³ organizacjê. A¿ do roku 1968 ci, którzy odeszli wraz z nim – „wê¿e”, rozwa¿ali zastosowanie w praktyce rozwi±zañ si³owych sygnalizowanych w biuletynie Powstanie w kraju Basków.
Miêdzy grudniem 1966 roku a marcem roku nastêpnego odbywa siê (w dwóch etapach i dwóch ró¿nych miejscach) V Zjazd ETA. Dochodzi do sporu pomiêdzy opcj± walki na wzór krajów III ¶wiata, a opcj± rozwi±zañ demokratycznych (opcja europejska). Wygrywa opcja walki, na co wp³yw maj± wydarzenia w III ¶wiecie – Kuba, Wietnam oraz sytuacja wewnêtrzna – wzrost represji frankistowskich. W organizacji dochodzi do roz³amu. V Zjazd jest punktem prze³omowym w historii ETA.
Ju¿ przed tym zjazdem dosz³o do usuniêcia z organizacji tych cz³onków zarz±du, którzy uwa¿ani byli za zwolenników rz±dów hiszpañskich. Zak³adaj± oni w³asn± organizacjê – ETA-berri. W roku 1969 roku zmieni ona nazwê na Komunistak, a nastêpnie na Komunistyczny Ruch Hiszpanii (1970). Z ETA wystêpuj± tak¿e zwolennicy pr±du kulturowego, którym przewodz± Txillardegui, Benito del Valle i Jose Manuel Aguirre, pod pretekstem zdrady idea³ów i wyboru ideologii marksistowsko - leninowskiej przez kierownictwo organizacji. Nie porzucaj± jednak kierownictwa redakcji pisma Branka, na ³amach którego próbuj± broniæ zasad „socjalizmu z ludzk± twarz±” – opartego na spo³ecznym nauczaniu Ko¶cio³a. Branka ca³y swój nacisk po³o¿y na kwestie obrony jêzyka baskijskiego oraz walkê o utworzenie Frontu Narodowego, aby zjednoczyæ rozproszone si³y.
V Zjazd powo³a³ tak¿e zespó³ odpowiedzialny za kszta³towanie doktryny ETA. Ukszta³towana zosta³a teza, ¿e g³ównym celem jest walka o wolno¶æ ludu baskijskiego. Ta wolno¶æ jest mo¿liwa do osi±gniêcia tylko w momencie ca³kowitego zerwania z kapitalizmem i stworzeniu spo³eczeñstwa socjalistycznego. Podkre¶lona zostaje odrêbno¶æ jêzykowa – euskera staje siê jêzykiem oficjalnym V Zjazdu.
Po kilku miesi±cach wzglêdnej ciszy zewnêtrznej, co by³o zwi±zane z wewnêtrznymi podzia³ami, ETA, definiuj±ca siê jako Baskijski Ruch Socjalistyczny Wyzwolenia Narodowego rozpoczyna etap wzmo¿onej aktywno¶ci politycznej. Do walki w³±czeni zostali „¿o³nierze”. Walka ta przebiegaæ bêdzie w dwóch kierunkach – nacjonalistycznym i socjalistycznym. Powstanie front robotniczy. W roku 1969 pojawiaj± siê niezale¿ne publikacje prasowe. Zdobywaj±c coraz wiêksze poparcie ETA rozpoczyna infiltracje prawicowych stowarzyszeñ o charakterze narodowym. Rozszerza swoje wp³ywy w¶ród robotników. W czerwcu 1968 roku ETA ostatecznie wybiera drogê walki zbrojnej, co by³o spowodowane ¶mierci± Txavi Etxebarriety* . W sierpniu ETA odpowiedzia³a zabijaj±c komendanta policji Melitona Manzanas** .
Wiosn± 1969 roku zostali aresztowani liczni przywódcy ETA, dziêki czemu w³adzê przejmuj± studenci i bojownicy Frontu Robotniczego. Pierwsze posiedzenie nowego kierownictwa podkre¶la konieczno¶æ przekszta³cenia organizacji w Baskijsk± Partiê Komunistyczn±. ETA kontynuuje dzia³alno¶æ zbrojn±.

--------------------
¬ród³a:
Dokumenty I zjazdu ETA – 1962 r.
List otwarty Eta do intelektualistów baskijskich, 1964 r.
----------------------
notki:

* Txabi Etxebarrieta zosta³ zastrzelony przez oddzia³ Gwardii Cywilnej 7 czerwca 1968 r. w trakcie akcji skierowanej przeciwko Józefowi Pardines, ¿o³nierzowi Gwardii Cywilnej. Jest pierwszym “¿o³nierzem” ETA, który zgin±³ w walce. St±d krawa zemsta – zamach na komendanta policji Melitona Manzanas.
** Meliton Manzanas – komendant policji hiszpañskiej, cz³onek hiszpañskiego ruchu faszystowskiego, aresztowany w okresie II Republiki, uwolniony przez oddzia³y frankistwoskie gen. Moli po zajêciu Hondarribia. Manzanas ca³± sw± dzia³alno¶æ kieruje przeciwko wszelkiej aktywno¶ci politycznej i samorz±dowej w kraju Basków. Zostaje komendantem policji w Irun, nastêpnie w San Sebastian. Doprowadza do licznych aresztowañ, osobi¶cie przeprowadza ¶ledztwa, w czasie których stosuje tortury. Za punkt honoru stawia³ sobie poznanie ka¿dego z uwiêzionych. W 1965 roku z jego rêki w czasie ¶ledztwa ginie Jose Ignacio Mujica, aresztowany za rozwieszanie baskijskich symboli narodowych. W roku 1968 z r±k faszystów ginie 7 czerwca Txabi Etxebarrieta, co wywo³uje reakcjê ETA. 2 sierpnia dokonuje ona zamachu na komendanta policji. Manzanas ginie od stra³ów bojowników ETA. Jego ¶mieræ doprowadzi³a do zaostrzenia dzia³añ przeciwko baskijskiemu ruchowi narodowemu ze strony re¿imu frankistwoskiego.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Copyright (c) 2009 Z pAmIÄ™TnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIoÅ‚kA | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.