Madame de Pompadour
Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA
Kobieta ta budzia zafascynowanie a take nienawi wczesnych Francuzw jak i szeroko rozumianych - Europejczykw, ale trzeba przyzna mimo swoich sympatii e kobieta odcisna wielkie pitno na Ludwiku XV jak i na jego panowaniu. Bya jego wielk mioci, ktra nie zakoczya si nigdy. Mimo wielu romansw Ludwika XV, krla darzy j wielkim uczuciem, i nawet gdy romans ich nie by taki pomienny jak kiedy, nigdy nie przestaa by pani jego serca.Mioci t krl obdarzy markiz de Pompadour od pierwszego wejrzenia, czyli od roku 1745 a do ostatniego dnia jej ycia, czyli roku 1764. Niesamowita kariera i 20-letnie panowanie nad krlem budzio zdumienie wspczesnych wywoujc rne komentarze, oceny i sdy. W cigu lat narosa czarna legenda markizy jako przeciwniczki dewotw, zakonu jezuitw.
Kobieta ta, jednak pochodzc z niskiego stanu przeniesiona do wersalskich apartamentw staa si wyrocznia mody i gustu, mecenasem sztuki, dobrego smaku, protektorem artystw, filozofw, encyklopedystw, muz poetw, ywym wcieleniem stylu rokoko w yciu i sztuce nazywanym od jej nazwiska – stylem Pompadour.
Rola markizy przy krlu z czasem nabraa cech instytucjonalnych, bya nie mniejsza ni niejednego ministra. Wraz z upywem lat markiza zyskiwaa sobie szacunek i uznanie otoczenia.
Najwikszym skandalem byo nieszlacheckie pochodzenie markizy. Urodzia si w 1721 roku w maomieszczaskiej rodzinie Poisson (ryba, co dao okazj do niewybrednych artw). Ojciec jej pracowa przy zaopatrywaniu Parya, armii, dopki oskarony o malwersacje musia zbiec za granic. Pozostawiona z dwojgiem maych dzieci matka borykaa si z trudnociami. Dziki swej niezwykej urodzie znalaza monych opiekunw, ktrzy umoliwili jej utrzymanie pozycji towarzyskiej jak i materialnej. Joanna Antonina, pniejsza markiza, zostaa oddana do sistr urszulanek w Poissy, o wdzicznoci dla poczciwych sistr nie zapomniaa take w chwilach swojego najwikszego triumfu wspierajc je hojnymi datkami.
Joanna Antonina wyrniaa si pikn urod, wspaniaym gosem i wraliwoci artystyczn. Uczya si piewu, gry na instrumentach, malarstwa, rytownictwa.
Zdrowie jej jednak zawsze budzio stae obawy. Czste przezibienia i gorczki byy zwiastunem choroby pucnej, ktra pokonaa j w 43 roku ycia.
Po powrocie do Parya panna Poisson zyskuje wstp na gone salony pani Geoffrin, gdzie poznaje synnych ju ludzi pira – Woltera, Monteskiusza, o ktrych pamitaa take w czasie swoich najwikszych lat wpyww.
W wieku lat 19 zostaa wydana za zamonego szlachcica – Karola Wilhelma Le Normant d’Etioles. Posiado d’Etioles ssiadowaa niemal z Wersalem. Nie wiadomo, kto wyreyserowa spotkanie Ludwika XV z ssiadk, lecz pewne jest e owo spotkanie nie byo przypadkowe. Chwila bya bardzo dobrze wybrana, bowiem wykorzystano bal maskowy syna Ludwika XV, wydany z okazji jego zalubin z infantk hiszpask. Od czasw Ludwika XIV obyczaje dworskie si zmieniy, a przede wszystkim to, e na taki bal nie potrzeba byo ju specjalnego zaproszenia, wystarczya tylko maska i kostium. Na ten bal te 25 lutego 1745 roku przybya take przysza markiza. Na balu tym rwno o pnocy pojawio si 7 mczyzn, identycznie ubranych, na ich przybycie oczekiway damy, ktre chciay dosta si w ramiona krla. Lecz ten od razu ruszy do jednej przez siebie wybranej a bya ni pani d’Etioles, ktrej nie opuci ju do koca weselnego balu. Tydzie po tym w ratuszu paryskim miasto czcio balem zalubiny delfina, na ktrym take pojawia si pani d’Etioles a krl znw by u jej boku.
Oficjalna intronizacja krlewskiej metresy wizaa si z nadaniem jej tytuu odpowiedniego do dworskiej rangi, dlatego te w tym celu odnaleziono nieobsadzony markizat, ktry wbrew zwyczajom, przypad wanie mieszczaskiej crce.
W pierwszym okresie swojej znajomoci z krlem to nie polityka j interesowaa, lecz Ludwik XV jako mczyzna. Chciaa Go mie tylko dla siebie i uczyni go szczliwym. Swoje komnaty urzdzia z wielkim smakiem stwarzajc w nim atmosfer intymnoci, wyrafinowanego pikna, krlujcej w nim kobiecoci. Jake kontrastowao to z od lat nieodnawianymi komnatami krlowej.
Pani de Pompadour bya mistrzyni w organizowaniu krlewskiej rozrywki, wypoczynku. Rozpraszaa jego stae skonnoci do melancholii, apatii czy obojtnoci.
Z drugiej jednak strony dya do utrwalenia swojej pozycji na dworze. Nie chciaa by przelotn gwiazd i zgasn jak siostry de Nesle. Postanowia, e nie da si wypchn z krlewskiego serca nikomu, peni wzorowo obowizki, sta si niezbdn, da przy tym upust zamiowaniom artystycznym i podobne wzbudzi w krlu. Wniosa do Wersalu podmuchy nowoci, ktrymi yy salony, kawiarnie teatry paryskie. Osigna na tym polu znaczny sukces, bowiem krl z osoby, ktrej jedn rozrywk byo polowanie nagle sta si koneserem sztuki, stylu, gustu, amatorem komfortu i dobrej konwersacji, a nade wszystko pokocha teatr.
W maych apartamentach, a potem w gwnej klatce schodowej, wzniesiono scenk pomysu faworyty. Ona take obmylaa kady spektakl, bya jego reyserem i wykonawc gwnej roli kobiecej. W repertuarze pojawia si Molier, ale triumfy wiciy take sztuki Woltera, Crebillota i Marivaux. Byli to autorzy znani ze swych swobodniejszych pogldw i krytycznego stosunku do Kocioa.
Z czasem najwyszym snobizmem dworskich arystokratw byo otrzyma zaproszenie na spektakl przez ni organizowany.
Markiza de Pompadour zyskaa sobie nawet moe jeli nie sympati, to wyrozumiao ze strony Marii Leszczyskiej. Odnosia si ona do niej zawsze z najwiksz czci, a niewtpliwie to pod jej wpywem krl okazywa onie wicej wzgldw i kurtuazji; ni w czasie romansw z paniami de Nesle.
Z biegiem lat ambicje markizy zaczy rosn, chciaa niczym synna pani de Maintenon pozosta niekoronowan krlow Francji.
Markiza zaoya w Paryu szko rycersk, pepinier przyszych oficerw i dowdcw, ktrych tak brakowao w ostatnich wojnach.
Drugim trwaym dzieem markizy bya manufaktura porcelany w Sevres. Pomys nie by oryginalny, ale wyrb porcelany w Europie wci by jeszcze bardzo mao rozpowszechniony.
Wpyw markizy na krla by znaczny, ale korzystaa z niego ostronie, z rozwag, i nigdy wbrew oczywistym interesw pastwa.
Polotem umysu znacznie przewyszaa Ludwika XV.
Wbrew silnej pozycji na dworze ze strony niektrych ministrw zazdrosnych o jej wpywy i nie mniej wrogiej grupie „dewotw”, potrafia zjedna sobie krla dla dziea „Encyklopedii”, ktrej sta si subskrybentem, uratowa je w krytycznej chwili. Bya rzecznikiem pojednania religijnych odamw, obroc przeladowanych jansenistw, ktrych sam krl wzi w opiek przeciw dekretom kocielnym.
Rola polityczna markizy zacza si w momencie, kiedy romans wygas a krl szuka ju nowych miosnych przygd. Pani de Pompadour nie sprzeciwiaa si temu, a po czci bya im nawet rada. Natura nie obdarzya jej ognistym temperamentem, dlatego poycia seksualne byy przyczyn wielu udrk i utraty zdrowia.
Przez 5 lat panowaa niepodzielnie nad krlem, a w latach nastpnych pozostawaa wiernym i bliskim przyjacielem krla i o t pozycj wanie walczya jak lwica z koteriami dworu i intrygami swych rywalek. Zrczno jej postpowania, pobaliwo dla krlewskich przygd erotycznych, przy niezmiennym oddaniu dla krla, przywizyway Go coraz silniej do niej. Jej pozycja nie ulega osabieniu, ale wrcz ugruntowaniu.
Markiza bya dopuszczana do udziau w zebraniach Rady Stanu, gdzie zasiadaa w obecnoci ministrw i nie krpowaa zabiera si gosu.
Przy intensywnym i niezdrowym trybie ycia pani de Pompadour, choroba puc, ktra od dziecistwa jej zagraaa, robia znaczne postpy. Koniec jej ycia zblia si nieuchronnie, zmara w Wersalu 15 kwietnia 1764 roku.
Jak wspomniaam na samym pocztku postu markiza wywouje rne reakcje, chciaam spyta jak Wy odnosiecie sie do niej ?? jaki jest Wasz stosunek do tej wyjtkowo intrygujcej osoby ?