Krok od katastrofy

Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA

System ochrony przyrody w Polsce niej jest dobry i wymaga powa¿nych zmian - wynika z dokumentu "Stanowisko w sprawie kryzysu ochrony przyrody w Polsce". Mia³ on - w ocenie Pañstwowej Rady Ochrony Przyrody - zainicjowaæ w krêgach decyzyjnych dyskusjê nad kierunkami i szczegó³owymi metodami reformy, pomóc wypracowaæ konieczne rozwi±zania. Na razie, po trzech miesi±cach od opublikowania, jest list± pobo¿nych ¿yczeñ fachowców, coraz bardziej zaniepokojonych przysz³o¶ci± polskiego systemu ochrony przyrody.

Przedstawiona w Stanowisku lista najpilniejszych do zlikwidowania lub ograniczenia zagro¿eñ, które s± najwiêksz± przeszkod± w skutecznej ochronie dziedzictwa przyrodniczego, jest d³uga - zawiera 77 punktów. Gdyby uda³o siê w tym roku zainicjowaæ dzia³ania naprawcze, ju¿ za trzy - cztery lata lista by³aby krótsza, a skala problemów mniejsza.
Rada podzieli³a problemy dotycz±ce ochrony przyrody na siedem grup. Podzia³ obejmuje kwestie o charakterze politycznym, prawno-administracyjnym, zwi±zane z rozpoznaniem walorów przyrodniczych i planowaniem ochrony; z finansowaniem, zarz±dzaniem chronionymi obszarami i siedliskami, sprawami ochrony gatunkowej oraz dotycz±ce edukacji i ¶wiadomo¶ci spo³ecznej. W ka¿dej grupie wiele spraw, które wymagaj± naprawy. Przedstawimy niektóre z nich.

S³aba Natura 2000
W¶ród problemów o charakterze politycznym autorzy Stanowiska wymieniaj± nieprzestrzeganie przez Polskê przyrodniczych konwencji i porozumieñ miêdzynarodowych, opó¼nienia w realizacji wiêkszo¶ci podpisanych i ratyfikowanych konwencji oraz porozumieñ, np. niezg³aszanie wielu cennych terenów do wykazu obszarów wodno-b³otnych o miêdzynarodowym znaczeniu czy brak realizacji wiêkszo¶ci postanowieñ i rezolucji Porozumienia na Rzecz Ochrony Europejskich Populacji Nietoperzy EUROBATS. Do tego m.in. w niewystarczaj±cym stopniu wdra¿amy sieæ Natura 2000 i nie realizujemy Krajowej strategii ochrony i umiarkowanego u¿ytkowania ró¿norodno¶ci biologicznej. Mo¿e wynika to ze s³abej pozycji ochrony przyrody w administracji pañstwowej, czêsto nie ma wystarczaj±cych mechanizmów chroni±cych przyrodê przed dora¼nymi interesami, a system spo³ecznych konsultacji wa¿nych decyzji jest niedostateczny. Nie prowadzi siê merytorycznej dyskusji publicznej o wa¿nych sprawach ochrony przyrody, w tym o projektach regulacji prawnych. Niedostateczna jest wspó³praca administracji ze ¶rodowiskami naukowymi i pozarz±dowymi. Opinie inne ni¿ stanowisko administracji traktowane s± nie jako wskazówka do dyskusji i analizy dzia³añ, lecz jako atak i podwa¿anie autorytetu w³adzy.

Kto tym rz±dzi?
Na czo³o problemów prawno-organizacyjnych wysuwa siê brak wyra¼nie wskazanej odpowiedzialno¶ci za stan przyrody. Poza parkami narodowymi i krajobrazowymi, nie ma w Polsce instytucji analogicznej do sprawdzaj±cego siê w innych krajach stanowiska "zarz±dzaj±cego obszarem" - osoby wyznaczonej do dba³o¶ci o okre¶lony obszar chroniony i odpowiedzialnej za jego stan. Brak takiej instytucji sprawia, ¿e rozmywa siê odpowiedzialno¶æ za stan rezerwatów przyrody czy obszarów Natura 2000. A¿ wstyd mówiæ o tym, ¿e Polska nale¿y do nielicznych krajów europejskich, w którym nie ma wyspecjalizowanej, niezale¿nej od grup interesów agencji, zajmuj±cej siê ochron± przyrody.
- W stanie kryzysu s± parki narodowe, poniewa¿ ich struktura formalno-organizacyjna uniemo¿liwia racjonalne zarz±dzanie i pozyskiwanie ¶rodków zewnêtrznych.
- Prawo samorz±dów do weta w przypadku np. tworzenia lub powiêkszania parków narodowych, krajobrazowych czy obszarów chronionego krajobrazu, planów tworzenia ochrony obszarów Natura 2000, a tak¿e innych form ochrony to kolejny problem.
- Nieskuteczne s± procedury ocen oddzia³ywania na ¶rodowisko w stosunku do ochrony przyrody, brakuje pe³nej implementacji dyrektyw UE dotycz±cych tego zagadnienia - europejskie przepisy dotycz±ce ocen oddzia³ywania na ¶rodowisko s± w polskim prawie uwzglêdnione w sposób niepe³ny lub niew³a¶ciwy.
W Polsce dzia³aj± stra¿e miejskie, le¶na, parków narodowych, ³owiecka i rybacka; a ponadto inspekcje ochrony ¶rodowiska, weterynaryjna, fitosanitarna; a tak¿e s³u¿ba celna; ale w przypadku handlu okazami chronionych gatunków lub ³amania innych przepisów ochrony przyrody bywa, ¿e ¿adna z tych s³u¿b nie jest kompetentna.

Kryzys ochrony krajobrazu
Polska nie przestrzega Europejskiej Konwencji Krajobrazowej i nie transponowa³a jej do polskiego prawa. Obszary chronionego krajobrazu, zajmuj±ce w Polsce najwiêksz± powierzchniê spo¶ród wszystkich form ochrony, s± "chronione" tylko z nazwy. Polskie prawo nie uwzglêdnia powo³ywania narodowych geoparków ani innych porównywalnych form ochrony; miêdzynarodowej, wieloprzestrzennej formy kompleksowej ochrony dziedzictwa geologicznego, podlegaj±cej kompetencji UNESCO.

Walory nierozpoznane
Jak podkre¶laj± cz³onkowie Rady, brakuje planów ochrony obszarów chronionych, zw³aszcza parków narodowych, lub s± nieprzestrzegane. Zasady sporz±dzania planów zmieniane s± co kilka lat. Destabilizuje to procesy planowania ochrony. Liczne plany ochrony rezerwatów, parków narodowych i krajobrazowych utraci³y wa¿no¶æ po wprowadzeniu obecnej ustawy o ochronie przyrody, a nowych nie sporz±dzono. Niezadowalaj±ce s± postêpy w inwentaryzacji krajowych zasobów siedlisk przyrodniczych i gatunków. Zagro¿enie stanowi aktualnie prowadzona przez Lasy Pañstwowe powierzchowna i pospieszna "inwentaryzacja" siedlisk i gatunków na terenach le¶nych. Niedostateczny jest monitoring krajowych zasobów przyrody - systematycznie zbierane s± tylko dane dotycz±ce drzewostanów le¶nych. Pañstwowy monitoring w skali kraju innych elementów przyrody - np. gatunków ro¶lin i zwierz±t czy torfowisk - jest chaotyczny i prowadzony od czasu do czasu.
Brakuje skutecznego systemu informacji o realizowanych w Polsce projektach z zakresu ochrony ró¿norodno¶ci biologicznej; niedostateczna jest dyskusja naukowa o wynikach dzia³añ. Brakuje wiedzy - tak¿e w organach ochrony przyrody - czym jest kompensacja przyrodnicza w rozumieniu Dyrektywy Siedliskowej. Czêsto zatwierdzane s± prace, które nie maj± nic wspólnego z rekompensowaniem w przypadku konkretnych gatunków lub siedlisk strat powodowanych przez inwestycje.

Nie powstaj± nowe parki
Liczne zastrze¿enia budzi system krajowych obszarów chronionych. Wielu cennych miejsc i obszarów nie objêto krajowymi formami ochrony przyrody lub objêto s³abymi formami. Nie utworzono postulowanych od dawna parków narodowych: Jurajskiego, Mazurskiego i Turnickiego, zamar³o tworzenie parków krajobrazowych, mimo ¿e wed³ug istniej±cych analiz powinno ich powstaæ jeszcze oko³o piêædziesiêciu.
Zablokowano tworzenie u¿ytków ekologicznych w Lasach Pañstwowych. S³abo chroni siê martwe drewno - kluczowy element ekosystemów le¶nych; odstajemy w tym negatywnie od reszty Europy i Ameryki Pó³nocnej.
Nie ma spójnej, przestrzennej koncepcji prowadzenia zalesieñ i skutecznych mechanizmów zapobiegaj±cych zalesianiu cennych niele¶nych siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków zwi±zanych z terenami otwartymi. Pomimo wielu deklaracji o "ekologiczno¶ci" polskiego le¶nictwa, w wykorzystaniu odnowieñ naturalnych Polska zajmuje czwarte od koñca miejsce
w Europie, wyprzedzaj±c tylko Irlandiê, Angliê i Czechy. W niedostatecznym stopniu chronione s± drobne enklawy przyrodnicze - w wielu regionach masowo niszczy siê szpalery, aleje i inne zadrzewienia przy okazji remontów dróg, regulacji rzek i prac melioracyjnych. Tak¿e w niedostatecznym stopniu chronione s± doliny rzeczne - doliny rzek i ich koryta nadal s± przekszta³cane.

Obce gatunki w ofensywie
Cz³onkowie Rady zwracaj± uwagê, ¿e brakuje zró¿nicowania kalibru zakazów w ochronie gatunkowej, co w niektórych przypadkach sprowadza ochronê do absurdu - np. posiadanie pióra ³abêdzia stanowi wykroczenie. Ustawa o ochronie przyrody umo¿liwia wprawdzie tworzenie stref ochrony dla ró¿nych gatunków zwierz±t, ro¶lin i grzybów, ale forma ta, choæ potencjalnie bardzo skuteczna i sprawdzona w praktyce, nie jest wykorzystywana poza ochron± ptaków. Niepokój budzi zak³ócenie równowagi miêdzy drapie¿nikami a ofiarami. Masowe szczepienia dzikich miêso¿erców - lisów, jenotów - przeciwko w¶ciekli¼nie, przyczyniaj±c siê do eksplozji populacji tych drapie¿ców drastycznie zaburzy³y równowagê ekologiczn±.
Nie zwalcza siê k³usownictwa w wodach ¶ródl±dowych, zwierzynie ³ownej, l±dowych zwierzêtach chronionych. Nieefektywne pod wzglêdem przyrodniczym s± stosowane systemy zarybieñ oraz zarz±dzania zasobami ryb, nieskuteczna jest kontrola rybo³ówstwa morskiego. Gospodarka rybacka dopuszcza introdukcjê gro¼nych gatunków, m.in. pstr±ga têczowego i g³owacicy. Introdukuje siê lub hoduje zwierzêta ³owne obcych gatunków, w tym inwazyjne: jelenia sika, marali. Powszechnie wykorzystywane s± gatunki obcych ro¶lin np. do tworzenia pasów zadrzewieñ wzd³u¿ nowo budowanych autostrad, co stwarza powa¿ne zagro¿enia dla rodzimych gatunków i siedlisk. Wiele z gatunków dopuszczanych do uprawy w celach energetycznych to gatunki obce, które s± inwazyjne - np. rdestowce, lub potencjalnie inwazyjne - np. miskant olbrzymi, ¶lazowiec pensylwañski. Brakuje strategii postêpowania z tymi gatunkami. Nie ma te¿ azyli dla konfiskowanych zwierz±t i ro¶lin egzotycznych ani systemu znakowania okazów CITES. Niedostateczna jest ochrona ex situ chronionych i gin±cych gatunków ro¶lin.

Z³e wydawanie pieniêdzy
W systemie ochrony przyrody nie brakuje problemów zwi±zanych z finansami. W ocenie Rady, NFO¦iGW oraz gminne i wojewódzkie FOSiGW na ochronê przyrody przekazuj± znikomy procent ¶rodków, stawiaj± te¿ wnioskodawcom wymagania, które uniemo¿liwiaj± uzyskanie funduszy na wiele zadañ.
W niewielkim stopniu wykorzystywane s± ¶rodki zagraniczne na ochronê przyrody np. Funduszu LIFE, a tak¿e programy rolno¶rodowiskowe - degradacji ulegaj± walory przyrodnicze polskiej wsi, zanikaj± biocenozy ³±kowe, murawy, pastwiska i gatunki zwi±zane z agrocenozami.
B³êdy w systemach dop³at do rolnictwa ograniczaj± pozytywne efekty Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Brakuje w nim mechanizmów ochrony chwastów polnych, które s± dzi¶ najbardziej zagro¿on± grup± ro¶lin. Nie wdro¿ono i nie planuje siê w najbli¿szym czasie pakietu "u¿ytki przyrodnicze", który pomóg³by ochroniæ nieproduktywne elementy przestrzeni rolniczej - ¶ródpolne oczka, zabagnienia, zaro¶la. Pomimo zaplanowania w PROW na lata 2007-2013 p³atno¶ci, które mia³yby wspieraæ proprzyrodnicze sposoby gospodarki rolnej, zasady tych p³atno¶ci pozostaj± niejasne.

Jak edukowaæ?
Autorzy stanowiska wskazuj±, ¿e obowi±zuj±cy w Polsce system nauczania zasad ochrony przyrody jest przestarza³y. Absolwenci kierunków przyrodniczych s± w niewystarczaj±cym stopniu przygotowani do pracy we wspó³czesnym systemie ochrony przyrody, poniewa¿ sama wiedza biologiczna dzi¶ ju¿ nie wystarcza.
Nowe formy ochrony przyrody wprowadzone przez prawo unijne - sieæ Natura 2000, Ramowa Dyrektywa Wodna, dop³aty rolno¶rodowiskowe, system ocen oddzia³ywania na ¶rodowisko, zasady odpowiedzialno¶ci za szkody - mimo ¿e s± elastyczne, nowoczesne, wsparte du¿ymi ¶rodkami, s± przyjmowane z rezerw± przez organy ochrony przyrody, ¶rodowiska naukowe i nawet niektórych praktyków. To efekt braku dostatecznej informacji na temat zasad funkcjonowania tych form oraz obawy przed nowym. Trudno siê takim postawom dziwiæ, skoro w³adze prowadz± antyprzyrodnicz± kampaniê. Politycy ró¿nych opcji bez za¿enowania g³osz± tezê, ¿e w Polsce trzeba najpierw wybudowaæ infrastrukturê, a dopiero potem zatroszczyæ siê o walory przyrodnicze, które pozostan±. Jest to sprzeczne, co podkre¶laj± autorzy Stanowiska, nie tylko z zasad± zrównowa¿onego rozwoju i z prawem miêdzynarodowym, lecz tak¿e z art. 74 Konstytucji RP.

Gazeta Przyroda Polska, Nr 9 wrzesieñ 2007, Jolanta Zientek-Varga
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Copyright (c) 2009 Z pAmIÄ™TnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIoÅ‚kA | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.