Instalacja AMXX
Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA
WstêpCa³o¶æ instalacji AMX Mod X sk³ada siê z kilku plików:
- czê¶ci bazowej, wspólnej dla wszystkich serwerów Half-Life.
- opcjonalnie pakietu dla danej modyfikacji - u nas Counter-Strike, nale¿y nadpisaæ istniej±ce pliki przy rozpakowywaniu.
- Plugin mo¿na instalowaæ rêcznie zarówno na Linuxie, jak i Windows - nie jest to takie trudne.
- Dodatkowo istnieje automatyczny instalator (plik .exe) który powinien wiêkszo¶ci osób zainstalowaæ ten dodatek na serwerze na platformie Windows.
Po wstêpnej instalacji trzeba skonfigurowaæ ca³o¶æ - z edytowaæ kilka plików - a to jest wspólne zarówno dla Windows jak i Linuxa.
Instalacja AMX Mod X
Wymagania
- MetaMod, wiêc tak czy siak musisz mieæ na serwerze zainstalowanego MetaMod'a co najmniej w wersji 1.19
Pliki
¦ci±gamy Amx Mod X ze strony projektu http://www.amxmodx.org w dziale Download
Instalacja
Instalator Windows
Najlepiej skorzystaæ z instalatora - jest to naj³atwiejsze i rekomendowane dla osób niedo¶wiadczonych, które robi± to pierwszy raz
- Odpalamy instalator, instalujemy, odpalamy instalkê ju¿ w³a¶ciwego AMXX'a i instalujemy go w wybranej opcji.
- Wypakowujemy do X:/Katalog_ze_STEAM/SteamApps/Nazwa konta/counter-strike/cstrike/ lub do X:/Katalog_z_HLDS/cstrike/ archiwum bazowe a pó¼niej archiwum z plikami do CS'a.
Linux i Windows
- Wypakowujemy archiwum bazowe a pó¼niej archiwum z plikami do obs³ugi CS'a do katalogu z HLDS.
- Umo¿liwiamy dzia³anie Amx Mod X'a. Udajemy siê do addons/metamod, czyli do folderu gdzie zainstalowali¶my wcze¶niej MetaMod'a.
- Edytujemy plik metamod/plugins.ini, dopisujemy na samym dole linijkê:
Dla Windows:
win32 addons/amxmodx/dlls/amxmodx_mm.dll
Dla Linux:
linux addons/amxmodx/dlls/amxmodx_mm_i386.so
- Zapisujemy zmiany i opuszczamy plik.
Dodawanie Adminów
- W celu utworzenia admina, wchodzimy do: addons/amxmodx/configs i edytujemy plik users.ini
- Standardowo zawarte s± w nim przyk³ady jak nale¿y dodaæ admina.
-Poprawne konto wygl±da tak:
"nick|ip|steamid" "has³o" "flagi_dostêpu" "flagi_konta"
Flagi dostêpu
a - immunitet (gracz z t± flag± ma immunitet czyli nie mo¿e byæ kickowany, banowany, slapowany itp. Zaleca siê nie dawanie tej flagi nikomu. Co najwy¿ej sobie (H@)).
b - rezerwacja slotu (gracz dostaje rezerwacje slotu)
c - amx_kick (admin z t± flag± mo¿e kopaæ ludzi z serwera).
d - amx_ban i amx_unban (admin z t± flag± mo¿e banowaæ i odbanowywac graczy)
e - amx_slay i amx_slap (admin z t± flag± mo¿e slayowaæ i slapowaæ graczy)
f - amx_map (admin z t± flag± mo¿e zmieniaæ mapê)
g - amx_cvar (admin z t± flag± mo¿e zmieniaæ ustawienia serwera [nie wszystkie!])
h - amx_cfg (admin z t± flag± mo¿e uruchamiaæ configi serwera)
i - amx_chat (admin z t± flag± mo¿e u¿ywaæ kolorowych napisów)
j - amx_vote (admin z t± flag± mo¿e uruchamiaæ glosowania)
k - dostêp do sv_password (admin z t± flag± mo¿e ustawiæ has³o na serwerze)
l - dostêp do amx_rcon (admin z t± flag± mo¿e wykonywaæ polecenia na konsoli samego serwera poprzez amx_cvar)
m - w³asny poziom A
n - w³asny poziom B
o - w³asny poziom C
p - w³asny poziom D - (Flagi te s± u¿ywane przez dodatkowe pluginy. Poziom A ma najni¿szy priorytet, poziom H najwy¿szy.)
q - w³asny poziom E
r - w³asny poziom F
s - w³asny poziom G
t - w³asny poziom H
u - menu access (admin z t± flag± mo¿e u¿ywaæ menu)
z - u¿ytkownik (flaga do oznaczenia NIE admin, zwyk³ego u¿ytkownika)
Flagi konta
a - roz³±cz gracza przy podaniu z³ego has³a
b - tag klanowy
c - u¿ytkownik na STEAMID
d - u¿ytkownik na IP
e - has³o do konta nie jest sprawdzane (wymagany jest tylko nick / ip / steamid admina)
Przyk³ady
"192.168.0.10" "haslo" "abcdefghijklmnopqrstu" "ad"
Admin jest dany na IP:192.168.0.10 oraz dodatkowo sprawdzane jest has³o. Przy b³êdnym ha¶le gracz zostanie wykopany z serwera.
"192.168.0.15" "" "abcdefghijklmnopqrstu" "de"
Admin dany jest na IP:192.168.0.15 Has³o nie jest wymagane. Ka¿dy gracz z tego IP dostanie uprawnienia admina.
"STEAM_0:0:000000" "haslo" "abcdefghijklmnopqrstu" "ac"
Admin dany jest na STEAMID oraz wymagane jest has³o.
"nick_admina" "haslo" "abcdefghijklmnopqrstu" "a"
Admin dany jest na nicka oraz wymagane jest has³o. Aby admin dosta³ swoje uprawnienia musi mieæ has³o w configu (patrz ni¿ej) oraz musi mieæ nicka na jakiego nadano mu admina (wielko¶æ liter jest wa¿na!).
Adminom, których dostêp wymaga has³a do zalogowania siê ka¿emy do configa dopisaæ:
setinfo _pw "haslo"
has³o - to, które podali¶my przy tworzeniu konta admina.
Konfiguracja amx.cfg
- Metoda logowania graczy w amxx
o 0 - wy³±cza logowanie - gracze nie s± sprawdzani i adminy nie dzia³aj±
o 1 - tryb normalny - gracze bêd±cy zapisani w users.ini dostan± mo¿liwo¶æ u¿ycia przydzielonych im komend
o 2 - kopie wszystkich graczy nie zapisanych w users.ini
amx_mode 1
- Pokazywanie aktywno¶ci adminów
o 0 - wy³±czona - nie bêdzie napisane w grze ze admin co¶ zmieni³, wkopa³ kogo¶ itd.
o 1 - bez nicków - w grze bêdzie napisane np. "ADMIN: wykopa³ xxx" itd.
o 2 - z nickami - w grze bêdzie napisane np. ADMIN yyy: wykopal xxx" itd.
amx_show_activity 2
- Tutaj jest napis przesuwaj±cy siê na dole ekranu. Ostatnia warto¶æ to czas w sekundach co ile ma siê napis pojawiaæ
amx_scrollmsg "Witaj na %hostname% -- Na serwerze u¿ywany jest AMX Mod X" 600
Napisy pojawiaj±ce siê na ¶rodku ekranu co jaki¶ czas. Ostatnie 9 cyfr jest to kolor napisu w formacie RRRGGGBBB. S± to warto¶ci trzech kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego. Mo¿na je wsi±¶æ np z mspaint'a.
amx_imessage "Grasz teraz na %hostname%" "000255100"
amx_imessage "Na serwerze zainstalowano AMX Mod X\n Odwied¼ stronê projektu: http://www.amxmodx.org" "000100255"
Czêstotliwo¶æ (w sekundach) pojawiania siê napisów na ¶rodku ekranu
amx_freq_imessage 180
-Czas (w sekundach) co ile gracze mog± napisaæ wiadomo¶æ na say'u. Zapobiega spamowi w grze.
amx_flood_time 0.75
Ilo¶æ zarezerwowanych slotów (aby dzia³a³o musi byæ w³±czony odpowiedzialny plugin za to)
amx_reservation 0
Wy¶wietlanie czasu do koñca mapy (automatyczne)
o a - pokazuje bia³y tekst
o b - u¿ywa g³osu
o c - nie u¿ywa s³owa "remaining" (tylko w przypadku u¿ycia g³osu)
o d - nie dodaje s³ów "hours/minutes/seconds" (j/w)
o e - pokazuje/mówi je¿eli obecny czas jest mniejszy ni¿ czas zadany
amx_time_display "ab 1200" "ab 600" "ab 300" "ab 180" "ab 60" "bcde 11"
- Gdy zostanie u¿yte "say thetime" lub "say timeleft" u¿ywany jest g³os by podaæ aktualny czas/pozosta³y czas
amx_time_voice 1
- Minimalny czas (w sekundach) jaki musi up³yn±æ od poprzedniego g³osowania aby zacz±æ nowe
amx_vote_delay 10
Jak d³ugo bêdzie trwa³o g³osowanie (w sekundach)
amx_vote_time 10
- Wy¶wietlaj odpowiedzi na g³osowania
amx_vote_answers 1
-Wymagana ilo¶æ g³osów aby g³osowania przesz³y (0.40 = 40%). Maksimum jest 1 czyli 100%
amx_votekick_ratio 0.40
amx_voteban_ratio 0.40
amx_votemap_ratio 0.40
amx_vote_ratio 0.02
Maksymalny czas o jaki mapa mo¿e zostaæ przed³u¿ona (w minutach)
amx_extendmap_max 90
- O ile czasu mapa mo¿e byæ przed³u¿ona (w minutach) po g³osowaniu
amx_extendmap_step 15
- Metoda ¶ledzenia graczy na potrzeby statystyk
o 0 - przez nick
o 1 - przez SteamID
o 2 - przez IP
csstats_rank 1
- Maksymalny rozmiar pliku ze statystykami
csstats_maxsize 3500
- Czy klienci mog± sobie ustawiæ inny jêzyk ni¿ serwer. 1 - Tak 0 - Nie
amx_client_languages 1
Kompilacja Pluginów[/b]
[b]Przez kompilator z AMXX
- ¬ród³a pluginów (czyli pliki z rozszerzeniem .sma)umieszczamy w katalogu
addons/amxmodx/scripting/
//Np. chcemy skompilowaæ/przekompilowaæ plugin nazwa_pluginu.sma
-W zale¿no¶ci od posiadanego systemu operacyjnego robimy tak:
Windows
-Po prostu odpalamy plik compile.exe i czekamy a¿ wszystkie pluginy siê skompiluj±. Skompilowane pliki zapisuj± siê w podkatalogu addons/amxmodx/compiled. Teraz wystarczy wszystkie potrzebne nam pluginy przenie¶æ do katalogu addons/amxmodx/plugins.
Linux
-Tutaj sprawa wygl±da podobnie jak pod Windows, tylko ¿e uruchamiamy plik compile.sh. Reszta wygl±da identycznie jak dla Windows.
Ok. Jak ju¿ siê skompilowa³o wchodzimy do podkatalogu compiled wynajdujemy w nim nasz plugin.amxx i kopiujemy go do katalogu plugins naszego AMXX'a. Teraz (je¿eli jest to nowy plugin) trzeba go dopisaæ do plugins.ini.
Przez WEBCompiler
-Znajdziemy go tu: http://www.amxmodx.org/webcompiler.cgi
-Znajduj± sie tam dwa pola
Upload .sma file
-Jest to pole do wczytania pliku .sma od nas z dysku.
Wybieramy Przegl±daj, wybieramy plik, cykamy na Compile i po chwili mamy stronê o tytule
Your plugin successfully compiled!
a pod tym wpis, ¿e nasz link bêdzie aktywny przez 10 minut. Klikamy w nasz link i ¶ci±gamy plik .amxx
-Drugie pole to:
If you want, you can also paste plugin source code into the box below:
-Jest to pole do wklejenia samego kodu interesuj±cego nas pluginu.
-W okienku: "Plugin short name:" podajemy nazwê naszego pluginu (skrócona, nazwa pliku wyj¶ciowego). W du¿ym polu wklejamy nasz kod i klikamy na Compile.
-W obu wypadkach nale¿y zapisaæ pliki amxx w addons/amxmodx/plugins/
-Nie zapomnijmy dodaæ nowych pluginów do plugns.ini w amxx!
Dodawanie/Usuwanie Pluginów
Dodawanie pluginów
-Otwieramy do edycji plik addons/amxmodx/configs/plugins.ini i dopisujemy przewa¿nie na jego koñcu:
nazwa_pluginu.amxx
Gdzie nazwa_pluginu to nazwa pluginu jaki chcemy dodaæ. Nale¿y pamiêtaæ ¿eby plugin siê za³adowa³ musi siê znajdowaæ w podkatalogu plugins oraz musz± byæ za³adowane wymagane modu³y..
Wy³±czanie/Usuwanie pluginów
-Szukamy nazwy pluginu który chcemy wywaliæ lub tylko czasowo usun±æ np. antiflood.amxx. Aby tylko wy³±czyæ plugin na pocz±tku linijki gdzie siê znajduje dopisujemy ; (¶rednik). Teraz tylko trzeba zapisaæ plik i po zmianie mapy na serwerze nie mamy pluginu. Aby go z powrotem przywróciæ wywalamy sprzed jego nazwy ¶rednik.
Kolejno¶æ pluginów
-Czasem pluginy potrafi± wykonywaæ komendy tak, ¿e blokuj± wykonywanie dalszych pluginów albo nie dzia³aj± poprawnie. Najczê¶ciej zdarza siê to z pluginami reaguj±cymi na komendy say. Zauwa¿cie, ¿e je¶li wstawimy plugin pausechat po pluginie floodprotect to w ostateczno¶ci nie bêdziemy w stanie rozmawiaæ podczas pauzy w meczu.
-To samo siê tyczy, je¶li kilka pluginów korzysta z tej samej komendy - s± dodatki loguj±ce wykonywanie pewnych komend i nic wiêcej nie robi±ce.
-Warto czytaæ instrukcje wewn±trz zipów czy plików .sma, aby upewniæ siê czy wa¿na jest kolejno¶æ pluginu w plugins.ini
Pluginy a Modu³y
Najnowsza wersja
-Dosyæ czêsto zdarza siê ¿e po dodaniu jakiego¶ nowego pluginu ten siê nie ³aduje mimo i¿ jest dobrze dodany. Wtedy najprawdopodobniej nie mamy w³±czonego modu³u wymaganego przez plugin.
-Gdy mamy najnowsz± wersje AMX Mod X (1.71) nie ma najmniejszego problemu z okre¶leniem jakiego modu³u brakuje, wystarczy wej¶æ do katalogu z logami amxx'a (addons/amxmodx/logs) i otwieramy ostatni log.
-Powinni¶my znale¼æ co¶ takiego:
L 02/31/2005 - 00:00:00: [AMXX] Plugin "jakis_plugin.amxx" failed to load: Module "cstrike" required for plugin. Check modules.ini.
-W tym momencie ju¿ wiadomo, ¿e nie mamy uruchomionego modu³u cstrike. Nie pozostaje ju¿ nic poza uruchomieniem go (patrz dalej).
Starsze wersje
-Wszystko ³adnie, piêknie ale co je¶li mamy nieco starsz± wersje AMXX'a? Niestety w starszych wersjach trzeba siê troszkê wysiliæ aby znale¼æ brakuj±cy modu³ - trzeba zajrzeæ do ¼ród³a pluginu.
-Pluginy (¼ród³a) zbudowane s± przewa¿nie w nastêpuj±cy sposób:
/*
* Tutaj jaki¶ komentarz odno¶nie pluginu,
* jego opis, wersja, lista dostêpnych komend,
* lista zmian, itp. itd.
*/
#include <amxmod>
#include <amxmisc>
w³a¶ciwy kod pluginu
-Nas interesuje tylko to co znajduje siê po #include. Ta nazwa pomiêdzy znakami mniejszo¶ci i wiêkszo¶ci jest nazw± modu³u niezbêdnego do dzia³ania pluginu. Dodatkowe linie podaj± nam te¿ jakiego innego modu³u mo¿emy siê spodziewaæ.
-Oto opis jaki include odpowiada za jaki modu³:
#include <amxmodx> <<----- Plugin korzysta z standardowej biblioteki czyli amxmodx. Nie trzeba ¿adnego dodatkowego modu³u.
#include <amxmisc> <<----- j/w
#include <file> <<----- j/w
#include <string> <<----- j/w
#include <vault> <<----- j/w (?)
#include <regex> <<----- Plugin wymaga do dzia³ania modu³u regex
#include <sockets> <<----- Plugin wymaga do dzia³ania modu³u sockets
#include <engine> <<----- Plugin wymaga do dzia³ania modu³u engine
#include <cstrike> <<----- Plugin wymaga do dzia³ania modu³u cstrike
#include <dbi> <<----- Plugin wymaga do dzia³ania którego¶ z modu³ów mysql, pgsql, mssql lub sqlite w zale¿no¶ci od posiadanej wersji bazy SQL. Najcze¶ciej jest to MySQL.
#include <fun> <<----- Plugin wymaga do dzia³ania modu³u fun
#include <fakemeta> <<----- Plugin wymaga do dzia³ania modu³u fakemeta
#include <geoip> <<----- Plugin wymaga do dzia³ania modu³u geoip
#include <array> <<----- Plugin wymaga do dzia³ania modu³u array
#include <csx> <<----- Plugin wymaga do dzia³ania modu³u csx
Dodawanie/Usuwanie Modu³ów
-Skoro ju¿ wiemy jakie modu³y s± nam potrzebne do dzia³ania mo¿emy przyst±piæ do pracy.
Otwieramy do edycji plik addons/amxmodx/configs/modules.ini, odszukujemy w nim sekcje z odpowiednim modu³em (np. geoip)
; ---------------------------------------------
; GeoIP - determines the country of ip adresses
; ---------------------------------------------
;geoip_amxx_i386.so
;geoip_amxx.dll
;geoip_amxx_amd64.so
-Jak widaæ mamy przed nazwami plików z modu³ami ¶redniki, oznacza to ¿e AMXX traktuje te linie jako komentarze (czyli ignoruje je). Aby w³±czyæ modu³ trzeba usun±æ ¶rednik sprzed odpowiedniego pliku. Dla Windows bêdzie to plik z rozszerzeniem dll
; ---------------------------------------------
; GeoIP - determines the country of ip adresses
; ---------------------------------------------
;geoip_amxx_i386.so
geoip_amxx.dll
;geoip_amxx_amd64.so
-Dla Linuxa pracuj±cego na zwyk³ym procesorze 32bitowym bêdzie plik *i386.so
; ---------------------------------------------
; GeoIP - determines the country of ip adresses
; ---------------------------------------------
geoip_amxx_i386.so
;geoip_amxx.dll
;geoip_amxx_amd64.so
-Dla systemu Linux pracuj±cego na 64bitowym procesorze AMD bêdzie to plik *amd64.so
; ---------------------------------------------
; GeoIP - determines the country of ip adresses
; ---------------------------------------------
;geoip_amxx_i386.so
;geoip_amxx.dll
geoip_amxx_amd64.so
-Teraz po zapisaniu pliku i zmianie mapy na serwerze modu³ powinien siê w³±czyæ.
Uwagi
Je¶li nie chcesz za ka¿dym razem wchodziæ w konsolê i wpisywaæ 'amxmodmenu' zróbmy sobie binda. Dla tych, co sami nie potrafi± z jaki¶ powodów: Do pliku config.cfg (edytujemy w Notatniku) w folderze cstrike dopisujemy:
bind "znak" "amxmodmenu"
gdzie znak to litera/cyfra na klawiaturze, np. F12
¼ród³o: wiaderko.com