Uwagi techniczne

Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA

Wymogi kompozycyjne
Uk³ad w aerobiku sportowym musi:
- trwaæ 2 minuty ( tolerancja +/- 5 sekund).
- zawieraæ trzy elementy obowi±zkowe(compulsory), wykonane czterokrotnie, identycznie, w jednym miejscu, bez przemieszczenia, jeden po drugim tj.: pajace, naprzemienne wymachy nóg oraz pompki wykonane obur±cz.
- zawieraæ przynajmniej po jednym elemencie trudno¶ci z ka¿dej z nastêpuj±cych grup (obligatory): grupa pompek, grupa si³y statycznej, grupa skoków, grupa szpagatów.
Ka¿dy wykonany element ma swoj± punktacje, co ma wp³yw na ostateczn± ocenê wystêpu.
Zawody rozgrywane s± w czterech kategoriach: solistki, soli¶ci, pary mieszane oraz zespo³y (w Polsce 3-osobowe). Na ¶wiecie jest równie¿ dodatkowy podzia³ w ramach tych grup na seniorów, juniorów, kadetów.
Kobiety obowi±zuje strój jednoczê¶ciowy, a mê¿czyzn jedno lub dwuczê¶ciowy. Uk³ad jest wykonywany na planszy 7x7 m do muzyki o charakterze aerobikowym (BPM). Sugerowane tempo w muzyce to minimum 135 BPM.

Obligatory
W uk³adzie zaprezentowanym przed sêdziami, musi wyst±piæ przynajmniej jeden element z ka¿dej z wymienionych grup:
GRUPA POMPEK (PUSH UP GROUP)
-Ugiêcie ramion w ³okciach co najmniej do 90 stopni.
-Ugiêcie ramion w podporze le¿±c przodem obur±cz („Pompka" obur±cz).
-Ugiêcie ramion w podporze le¿±c przodem obur±cz triceps („Pompka" obur±cz triceps)
-„Pompka" obur±cz zawiasowa/zawiasowa triceps
-Ugiêcie ramienia w podporze le¿±c przodem jednor±cz, kolejno prawego i lewego ramienia („Pompka" jednor±cz, kolejno na prawej i lewej rêce)
-„Pompka" na prawej rêce zawiasowa
-„Pompka" na lewej rêce zawiasowa
-„Pompka" na prawej rêce triceps
-„Pompka" na lewej rêce triceps
-„Pompka" na prawej rêce w podporze na jednej nodze
-„Pompka" na lewej rêce w podporze na jednej nodze
-„Pompka" na prawej rêce w podporze na jednej nodze triceps
-„Pompka" na lewej rêce w podporze na jednej nodze triceps
GRUPA SI£Y STATYCZNEJ (STATIC STRENGTH GROUP)
-Podpór obur±cz w pozycji rozkrocznej (rêce z tej samej strony tu³owia)
-Podpór obur±cz na przedramionach („krokodyl") z otwartymi nogami(do k±ta 90 stopni)
-Podpór obur±cz na przedramionach („krokodyl") ze z³±czonymi nogami
-Podpór obur±cz pozycja V otwarta
-Podpór jednor±cz na przedramieniu („krokodyl" na jednej rêce) z otwartymi nogami (do k±ta 90 stopni)
-Podpór jednor±cz na przedramieniu („krokodyl" na jednej rêce) ze z³±czonymi nogami
-Podpór jednor±cz w pozycji rozkrocznej z pó³ obrotem (180 stopni)
-Podpór obur±cz pozycja V zamkniêta
-Waga w podporze przodem obur±cz - nogi otwarte (do k±ta 90 stopni)
-Waga w podporze przodem obur±cz - nogi zamkniête
GRUPA SKOKÓW (JUMP GROUP)
-Skok szpagatowy z jednej nogi
-Skok w obrocie (360 stopni)
-Skok szpagatowy z przemachem z jednej nogi (zmiana nóg w powietrzu)
-Skok szpagatowy z odbicia obunó¿
-Skok rozkroczny z odbicia obunó¿
-Skok rozkroczny z odbicia obunó¿ w pó³ obrocie (180 stopni)
-Skok rozkroczny z przemachem z jednej nogi
-Pike Jump - skok z odbicia obunó¿ do pozycji „poziomki"
GRUPA SZPAGATÓW (SPLIT GROUP)
-Szpagat wykroczny na praw± nogê
-Szpagat wykroczny na lew± nogê
-Szpagat rozkroczny w le¿eniu na brzuchu
-Szpagat rozkroczny w le¿eniu na plecach
-Szpagat wykroczny na praw± i lew± nogê (lew± i praw±)
-Wymach prawej nogi do ty³u
-Wymach lewej nogi do ty³u
-Szpagat wyci±gany w pozycji stoj±cej - kolejno prawa i lewa noga (lewa i prawa noga)
-Przej¶cie przez szpagat rozkroczny
-Przej¶cie ze szpagatu wykrocznego do szpagatu wykrocznego na drug± nogê przez szpagat rozkroczny

Elementy dodatkowe
Uk³ad powinien zawieraæ równie¿ elementy dodatkowe z wy¿ej wymienionych grup, z przewag± elementów z grupy skoków, nastêpnie z grupy si³y dynamicznej i statycznej, na koñcu z grupy gibko¶ci. Ka¿dy element z grup mo¿na wzbogaciæ o dodatek. Dla grupy pompek mog± to byæ: triceps, zawias, jednor±cz oraz jednonó¿ (na jednej rêce). Elementy si³y statycznej mo¿na wykonaæ jednor±cz, z obrotem, z zawiasem, oraz uginaj±c ramiona w podporze. Skoki urozmaicamy przemachem, l±dowaniem do „pompki" albo szpagatu oraz obrotem w pionie lub poziomie. Wa¿ne jest te¿ odpowiednie umiejscowienie elementów w uk³adzie, co ma przede wszystkim wp³yw na ocenê aerobikow±. Wszystkie elementy powinny byæ równomiernie umiejscowione w 2-minutowym uk³adzie. Fragmenty choreografii nie mog± skupiaæ samych skoków lub elementów gibko¶ciowych czy si³owych, a dodatkowo pocz±tek uk³adu powinien zawieraæ elementy na takim samym poziomie jak koniec uk³adu.
W uk³adzie w konkurencji par lub zespo³ów mog± wystêpowaæ podnoszenia, ale jest to ograniczone przepisami. W trakcie uk³adu mo¿na wykonaæ tylko jedno podnoszenie, nie wliczaj±c podnoszenia na pocz±tku i na koñcu wystêpu.

Elementy zabronione
Tak jak w ka¿dej dyscyplinie, równie¿ w aerobiku sportowym s± elementy zabronione, których wykonanie skutkuje odjêciem 1 pkt. przez sêdziów. Zalicza siê do nich: skoki do przewrotu, mostek, elementy gimnastyczne (backflip, dive roll, round-off), przerzut bokiem, le¿enie przerzutne (¶wieca), element z wiêcej ni¿ jednym obrotem na kolanach, piruet powy¿ej 720 stopni, stanie na rêkach.

Panel sêdziowski
W sk³ad panelu sêdziowskiego wchodz± trzy komisje (techniczna, artystyczna, aerobikowa) oraz sêdzia g³ówny, który nadzoruje pracê panelu sêdziowskiego i rozstrzyga kwestie sporne.
Komisja aerobikowa ocenia wydolno¶æ uk³adu sercowo-naczyniowego, trudno¶æ, intensywno¶æ oraz kompleksowo¶æ uk³adu. W przypadku zespo³ów bierze pod uwagê szybko¶æ przemieszczania siê zawodników na planszy, trudno¶æ przej¶æ pomiêdzy elementami, punktacje techniczn± elementów (im trudniejsze elementy tym wiêkszy wysi³ek), wysoko¶æ skoków oraz dynamikê pompek, które ¶wiadcz± o kondycji zawodnika. Komisja równie¿ ocenia czy uk³ad nie ma charakteru tanecznego, akrobatycznego lub gimnastycznego, co nie powinno mieæ miejsca w tej dyscyplinie.
Komisja techniczna zwraca uwagê przede wszystkim na obligatory i compulsory, które determinuj± koñcow± ocenê tej komisji. Ocenê t± mog± poprawiæ dodatkowe elementy, których trudno¶æ, precyzja oraz poprawno¶æ wykonania ¶wiadcz± o poziomie technicznym zawodnika. Pojêcia takie jak z³o¿ono¶æ, wykonanie, balans, zasiêg ruchu, bezpieczeñstwo, gibko¶æ statyczna i dynamiczna, postawa, lekko¶æ wykonania, szybko¶æ oraz kontrola ruchu definiuj± jako¶æ zaprezentowania elementów przez zawodnika.
Komisja artystyczna wystawia swoj± ocenê zwracaj±c uwagê na choreografiê (70% oceny) oraz prezencjê kompozycji (30% oceny). Choreografia jest oceniana na podstawie jej z³o¿ono¶ci, kreatywno¶ci zawodnika, innowacyjno¶ci i ró¿norodno¶ci. Wa¿ne jest odpowiednie wykorzystanie przestrzeni (w poziomie - plansza, w pionie - zej¶cia do parteru). Ruch musi byæ powi±zany z muzyk±, musi byæ rytmiczny, dok³adny i pewny. W zespo³ach uwzglêdniana jest równie¿ synchronizacja i interakcja miedzy zawodnikami oraz spójno¶æ. Muzyka i ruch w dobrze wykonanym uk³adzie s± nierozerwalne. Pewno¶æ siebie, schludno¶æ, energia, mimika twarzy, interpretacja muzyki, dobra aparycja i ogólna prezencja zawodnika dope³nia efekt artystyczny tego kryterium oceny.
Ka¿dy z sêdziów przyznaje punkty 0-10, ale to na podstawie rankingu przyznawane s± miejsca. Tak jak w klasyfikacji medalowej, najpierw brana jest pod uwagê ilo¶æ najwy¿szych miejsc w rankingu.

Technical index
Technical index jest jednym z czynników determinuj±cych dobór elementów do choreografii. Jest to wymierny czynnik porównawczy miêdzy zawodnikami, chocia¿ nie uwzglêdnia jako¶ci wykonania elementów. Ka¿dy element ma swoj± podstawow± warto¶æ, która mo¿e byæ zwiêkszona poprzez dodanie elementów utrudniaj±cych element np. obrót w poziomie, wykonanie elementu na jednej rêce, przemach przed skokiem, pad do pompki po skoku lub do szpagatu. Zawodnik w zale¿no¶ci od swojego poziomu wykorzystuje elementy dodatkowe co uatrakcyjnia wystêp oraz zwiêksza jego punktacje techniczn±, któr± wykazuje na karcie zawodnika przed panelem sêdziowskim.
Technical index uwzglêdnia w swojej punktacji wszechstronno¶æ zawodnika, dlatego drugie wykonanie elementu z tej samej grupy jest punktowane tylko po³ow± jego podstawowej warto¶ci, natomiast ka¿de kolejne nie jest punktowane przez sêdziego technicznego. Na jakiej podstawie stwierdzamy przynale¿no¶æ do konkretnej grupy?
GRUPA POMPEK (PUSH UP GROUP):
- na dwóch rêkach
- na jednej rêce
GRUPA SI£Y STATYCZNEJ (STATIC STRENGTH GROUP)
- wsparte na jednej lub dwóch rêkach
- bez podparcia
- z obrotem lub bez
GRUPA SKOKÓW (JUMP GROUP)
a) wybicie:
- z jednej nogi
- z dwóch nóg
b) l±dowanie:
- na jedn± lub dwie stopy
- do szpagatu
- do pompki
c) obrót:
- w poziomie
- w pionie
- stopieñ obrotu
GRUPA SZPAGATÓW (SPLIT GROUP)
- szpagaty wykroczne i rozkroczne
- prawa i lewa noga
- gibko¶æ statyczna i dynamiczna

[ Dodano: 2009-11-21, 11:36 ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Copyright (c) 2009 Z pAmIÄ™TnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIoÅ‚kA | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.