Tezy do strategii NFOS.GW na lata 2009-2012
Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA
Rozpoczê³y siê prace nad strategi± Narodowego Funduszu Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej na lata 2009-2012. W dniach 5-6 marca 2008 r. tezy do strategii NFO¦iGW 2009-2012, oprócz bie¿±cych spraw, by³y tak¿e przedmiotem obrad Rady Nadzorczej NFO¦iGW pod przewodnictwem sekretarza stanu w Ministerstwie ¦rodowiska Stanis³awa Gaw³owskiego, z udzia³em kierownictwa resortu ¶rodowiska. W spotkaniu Rady Nadzorczej w dniu 5 marca 2008 r. w Centrum Obs³ugi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wzi±³ udzia³ minister ¶rodowiska prof. Maciej Nowicki.Misj± Narodowego Funduszu Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej (NF) jest pomoc jednostkom samorz±du terytorialnego, instytucjom publicznym, przedsiêbiorstwom i organizacjom spo³ecznym w finansowaniu i wdra¿aniu dzia³añ s³u¿±cych ochronie ¶rodowiska.
Cele strategiczne powinny byæ wyra¿one zarówno w kategoriach finansowych jak i ekologicznych. Ze wzglêdu na to, ¿e kwantyfikowanie efektów ekologicznych nie jest proste, precyzyjne wyznaczenie celów ekologicznych bêdzie musia³o byæ roz³o¿one w czasie. W latach 2009-2012 cele te bêd± rewidowane ka¿dego roku. Wa¿ne jest te¿ okre¶lenie celów odnosz±cych siê do sprawno¶ci samej instytucji, mierz±cych produktywno¶æ pracy, tempo obiegu dokumentów, czy te¿ jako¶æ obs³ugi klientów.
Rz±d Polski powierzy³ NF wiele zadañ zwi±zanych z alokowaniem, zarz±dzaniem, przekazywaniem i monitorowaniem ¶rodków z funduszy unijnych. Jakkolwiek szybka i pe³na absorpcja ¶rodków unijnych jest bardzo wa¿nym zadaniem, nie mo¿e ona przes³oniæ zasadniczego celu, jakim te ¶rodki s³u¿±, tzn. poprawy stanu ¶rodowiska i jako¶ci ¿ycia mieszkañców Polski.
W najbli¿szych latach Polska musi ponie¶æ ogromne nak³ady inwestycyjne na ochronê ¶rodowiska. Po wype³nieniu zobowi±zañ akcesyjnych popyt na ¶rodki publiczne przeznaczone na ochronê ¶rodowiska bêdzie zmniejsza³ siê. NF powinien skumulowaæ wsparcie finansowe w najbli¿szych latach, nawet kosztem ograniczenia swojego przysz³ego potencja³u finansowego. ¦rodki finansowe NF w wiêkszym stopniu powinny s³u¿yæ uruchomieniu zasobów komercyjnego sektora finansowego (w tym BO¦) ni¿ samodzielnemu zaspokajaniu potrzeb finansowych swoich klientów.
Obok zobowi±zañ akcesyjnych, innym wa¿nym zobowi±zaniem miêdzynarodowym Polski jest zwiêkszenie poda¿y elektryczno¶ci wytwarzanej z odnawialnych ¼róde³ energii. W ¶wietle ambitnych celów, skromnego potencja³u oraz wysokich kosztów, rozwój odnawialnych ¼róde³ energii oraz racjonalizacja zu¿ycia energii powinny uzyskaæ najwy¿szy priorytet. W przysz³o¶ci znacz±ca czê¶æ bud¿etu NF powinna byæ przeznaczona na te cele.
Ochrona przyrody oraz edukacja ekologiczna s± najwa¿niejszymi dziedzinami w kategorii projektów us³ugowych. NF powinien inicjowaæ warto¶ciowe dzia³ania w tych obszarach poprzez og³aszanie konkursów na realizacjê okre¶lonej klasy projektów us³ugowych. Nowa formu³a finansowania tych dziedzin powinna byæ wynikiem otwartego dialogu z organizacjami pozarz±dowymi.
NF powinien pe³niæ komplementarn± rolê wobec wojewódzkich funduszy ochrony ¶rodowiska, EkoFunduszu, BO¦, BGK oraz innych instytucji finansowych. NF jest otwarty na wspó³pracê z tymi podmiotami. Byæ mo¿e czê¶æ zadañ, realizowana dotychczas przez NF, mo¿e byæ efektywniej wykonywana przez inne podmioty. Wspó³praca w tym zakresie pozwoli uwolniæ zasoby, które umo¿liwi± szybsze i skuteczniejsze dzia³anie w obszarze stanowi±cym wy³±czn± domenê NF.
System wdra¿ania ¶rodków unijnych opiera siê na skomplikowanym modelu instytucjonalnym i niedoskona³ych narzêdziach informatycznych. Nieefektywno¶æ tego systemu podnosi koszty realizowanych inwestycji oraz zmniejsza p³ynno¶æ beneficjentów. NF bêdzie d±¿y³ do uproszczenia i przyspieszenia procedur, w szczególno¶ci do szybszego realizowania wniosków o wyp³aty.
Istnieje potrzeba dostosowania instrumentów do bie¿±cych i przysz³ych potrzeb. NF unowocze¶ni te instrumenty, których potencja³ nie by³ w³a¶ciwie wykorzystywany (np. dop³aty do kredytów komercyjnych, umorzenia, porêczenia) oraz rozwa¿y wprowadzenie nowych (np. programów dotacyjnych).
NF bêdzie siê koncentrowa³ na du¿ych projektach o znaczeniu narodowym oraz regionalnym. Nie oznacza to, ¿e mniejsze projekty zostan± pominiête. Rozproszone, drobne projekty, o znacz±cym ³±cznym efekcie ekologicznym, bêd± wspierane poprzez wspó³pracê z partnerami (np. programy dotacyjne czy programy dop³at do oprocentowania kredytów).
NF bêdzie zabiega³ o mo¿liwo¶æ swobodniejszego dysponowania ¶rodkami ulokowanymi na subfunduszach w celu poprawienia efektywno¶ci gospodarowania ¶rodkami publicznymi. Jest to szczególnie wa¿ne w obliczu trudno¶ci napotkanych przez niektórych beneficjentów projektów unijnych, których koszty bardzo wzros³y ze wzglêdu na gwa³towny wzrost cen us³ug budowlano-monta¿owych i zmianê kursu euro.
Poprawa efektywno¶ci NF mo¿e byæ osi±gniêta poprzez: decentralizacjê zarz±dzania; delegacjê odpowiedzialno¶ci; rewizjê podrêczników procedur; standaryzacjê umów; stawianie pracownikom indywidualnych zadañ rocznych; wprowadzenie systemu corocznej oceny pracowników; wprowadzenie motywacyjnego systemu wynagrodzeñ; ulepszenie systemu sprawozdawczo¶ci i informacji zarz±dczej.
Potrzebne jest odej¶cie od zarz±dzania finansami w cyklu rocznym (powi±zanym z bud¿etem pañstwa) i przej¶cie na planowanie wieloletnie. To drugie oznacza respektowanie zasad rachunkowo¶ci bud¿etowej przy pe³nym zrozumieniu, jak dzisiaj podejmowane decyzje wp³yn± na przep³ywy pieniê¿ne NF w kolejnych latach.
NF dysponuje wieloma systemami informatycznymi, niektóre z nich s± oparte na przestarza³ych technologiach, wspó³praca pomiêdzy poszczególnymi systemami jest ograniczona, ¿aden z systemów nie odnotowuje wielko¶ci efektu ekologicznego uzyskiwanego przez beneficjentów. Modernizacja infrastruktury informacyjnej bêdzie dokonywana krok po kroku, z zachowaniem wzajemnej kompatybilno¶ci nowych modu³ów.
Gazeta Przyroda Polska, Nr 4 kwiecieñ 2008