Mem

Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA

Na pocz±tek podam kilka definicji memu:


Glen Grant: Zara¼liwy wzorzec informacji powielany przez paso¿ytniczo zainfekowane ludzkie umys³y i modyfikuj±cy ich zachowanie, powoduj±cy, ¿e rozprzestrzeniaj± oni ten wzorzec. Pojedyncze has³a, melodie, ikony, wynalazki i mody s± typowymi memami. Idea czy wzorzec informacji nie jest memem, dopóki nie spowoduje, ¿e kto¶ go powieli. Ca³a przekazywana wiedza jest memetyczna.

H. Keith Henson: Memom udaje siê przetrwaæ w ¶wiecie, poniewa¿ ludzie przekazuj± je innym ludziom, wertykalnie – nastêpnym pokoleniom i horyzontalnie – swoim ziomkom. Proces jest analogiczny do tego, w jakim geny wierzby powoduj±, ¿e wierzby-drzewa rozsiewaj± te geny albo do procesu, w którym wirus przeziêbienia powoduje, ¿e kichanie go rozsiewa.

Peter J. Vajk: W przeciwieñstwie do genów, memy nie s± zapisywane w ¿adnym uniwersalnym kodzie w ludzkich umys³ach czy kulturze. Np. perspektywa zbie¿na w malarstwie, która pojawi³a siê w XVI wieku, mo¿e byæ przekazywana w¶ród Niemców, Anglików czy Chiñczyków. Mo¿e byæ opisana s³owami, równaniami algebraicznymi czy rysunkami. Niezale¿nie od tego, w jakiej formie ten mem bêdzie transmitowany, przejawia siê w rozpoznawalnym elemencie realizmu, który pojawi siê w dzie³ach sztuki wytworzonych przez artystów zainfekowanych tym memem.

Lee Borkman: Memy, tak jak geny, ró¿ni± siê swoim przystosowaniem do przetrwania w ¶rodowisku ludzkim. Niektóre rozmna¿aj± siê jak króliki, ale maj± bardzo krótki ¿ywot (mody), podczas gdy inne reprodukuj± siê wolno, ale utrzymuj± siê przez wieki (religia). Przystosowanie memu nie jest równoznaczne ani koniecznie powi±zane z przystosowaniem organizmu. Np. mem ‘palenie jest fajne’ jest bardzo dobry dla samego siebie, ale w du¿ym stopniu zabójczy dla swego gospodarza.

Za: Wikipedia.pl

Choæ ciê¿ko nazwaæ autora pomys³u, Richarda Dawkinsa, filozofem, jego idea przywo³uje powa¿ny problem, a jego ujêcie sytuacji ka¿e powa¿niej zastanowiæ siê nad pytaniem, które od dawna stawiali sobie filozofowie: Czy istniej± tylko byty materialne?

Trudno odmówiæ racji osobom zauwa¿aj±cym, ¿e pewne koncepcje s± rozpoznawalne jako to¿same nawet, je¶li narodzi³y siê niezale¿nie w dwóch ró¿nych kulturach. To mo¿e ¶wiadczyæ albo o sposobie naszego widzenia ¶wiata i sk³onno¶ci do uproszczania wszystkiego, lub te¿ o faktycznym istnieniu bytu, który przejawi³ siê w dwóch miejscach na raz. Nawet, je¶li uznamy, ¿e to ludzie s± kreatorami tych bytów i ¿e nie s± one samoistne, tzn ich istnienie zale¿y od obecno¶ci no¶nika - ludzkich umys³ów, memy zachowuj± siê jak odrêbne byty, charakteryzuj± siê pewn± wirulencj±, rozprzestrzeniaj± siê i infekuj± kolejne osoby.

Co s±dzicie o takim postawieniu sprawy? Czy s³usznym jest uznawanie pewnych jednostek pamiêci kulturowej bytami? Je¶li tak, to z czego mo¿e wynikaæ ich odrêbno¶æ i istnienie?
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Copyright (c) 2009 Z pAmIÄ™TnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIoÅ‚kA | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.