ďťż

M/S Piłsudski

Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA

W latach 30 minionego stulecia polska flota posiadała bardzo ograniczone środki finansowe co w dużej mierze hamowały jej rozwój. Jednym z bardziej oryginalnych pomysłów by zaradzić tym kłopotom okazała się propozycja z jaką nasz ówczesny rząd wystąpił do rządu włoskiego. Otóż w zamian za sprzedaż nowych statków włosi otrzymali pięcioletnie zaopatrzenie w węgiel. Tak oto weszliśmy w posiadanie dwóch 14000 tonowych statków pasażerskich M/S Piłsudski oraz M/S Batory – któremu poświęciłam osobny temat.
M/S Piłsudski zwodowany został 19. XII 1934 r. w stoczni Triest (Monfalcone ) Włochy. Dane techniczne Tutaj Wyposażenie transatlantyku było,,międzynarodową składanką’’ takiego określenia często używano ze względu na zróżnicowanie elementów, których dostarczyli min. USA, Dania, Węgry, Anglia, Szkocja oraz Austria. Polacy zajęli się wyposażeniem wnętrz, które swoim wystrojem miały podkreślić polski charakter statku, który tak jak w przypadku Batorego służył jako pomost naszej Polonii w Ameryce.
W pierwszy transatlantycki rejs Piłsudski popłynął pod dowództwem kapitana, Mamerta Stankiewicza 15 . 09. 1935. legendarny kapitan Stankiewicz tak wspominał powitanie w Nowym Jorku
"Wejście do portu nowojorskiego rzeką Hudson w słoneczne popołudnie było tryumfalne. Wszystkie spotkane statki i stateczki nadawały trzykrotne powitalne sygnały syren. Odpowiadaliśmy naszymi syrenami każdemu, tak że zacząłem się obawiać, iż nie starczy nam powietrza w zbiornikach na manewry. Nad statkiem unosiły się samoloty, które wlokły za sobą wstęgę z wypisanym powitaniem 'Welcome PILSUDSKI'. Rzucano z samolotów kwiaty. Obok płynęły dwa duże statki rzeczne, na których nie było wolnego miejsca, tak były przepełnione publicznością Polakami amerykańskimi. Opowiadał mi potem pilot portowy, że gdy pierwsze swe wejście do Nowego Jorku robiła NORMANDIE ( w maju tez tego roku), powitanie nie było tak serdeczne i hałaśliwe. Tłumaczył to tym, ze prawie na każdym statku
w Nowym Jorku jest jakiś Polak"

Rocznie wykonywano 10 rejsów transatlantyckich, które trwały średnio trzy i pół tygodnia. Na każdym rejsie był komplet pasażerów. M/S Piłsudski cieszył się również dużą popularnością wśród gości zagranicznych, którzy chwalili sobie wykwalifikowana załogę, obsługę i przepyszną polską kuchnię.
Po wybuchu II WŚ Piłsudski przeszedł pod dowództwo brytyjskie i służył jako statek do celów wojskowych. Nie trwało to jednak długo ledwie po dwumiesięcznym okresie swojej służby M/S Piłsudski 25.11 1939. Wpłynął na niemieckie miny i zatonął nieopodal angielskiego wybrzeża.Udało się ocalić prawie całą załogę lecz były dwie ofiary śmiertelne mechanik pokładowy i kapitan Mamert Stankiewicz, który na pokładzie pozostał do ostatniej chwili.
Niestety M/S Piłsudski nie miał tyle szczęścia, co M/S Batory, ale pięknie zapisał się w naszej historii toteż możemy być dumni.
M/S PILSUDSKI 1935 - 1939


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Copyright (c) 2009 Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.