Haiku i tanka
Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA
W³a¶ciwie trudno okre¶liæ te formy wierszami, choæ niew±tpliwie s± niezwykle poetyckie i liryczne.Tanka powsta³ wcze¶niej, oko³o X w. n.e. w Japonii, jako opozycja do popularnych w tym kraju kanshi - Chiñskich wierszy charakteryzuj±cych siê dok³adnym opisem sytuacji, w jakiej znajduje siê podmiot liryczny, i pe³n± analiz± jego uczuæ - od przyczyn, przez objawy, a¿ po skutki. Tanka wrêcz przeciwnie, pomija wszelkie opisy doprecyzowuj±ce osobê mówi±c±, pozostawiaj±c miejsce wy³±cznie odczuciom. S±dzi siê, ¿e mo¿e siê to wywodziæ z panuj±cej wówczas w Japonii tendencji do ujednolicenia spo³eczeñstwa, zapominania o osobowo¶ci na korzy¶æ dopasowywania swoich zachowañ do odpowiednich ról spo³ecznych, st±d potrzeba uniwersalizacji podmiotu lirycznego.
Haiku jest form± znacznie pó¼niejsz±, bo powsta³± w pocz±tkach XVI w., jeszcze bardziej zredukowan±, choæ sama idea jest podobna.
Europejczyków najbardziej mo¿e dziwiæ fakt, ¿e w ¿adnej z tych form nie obowi±zuj± rymy - liczy siê jedynie uk³ad sylab, wrêcz zdaj±cy siê ³amaæ dodatkowo rytmikê.
W tenka znajdujemy wersy w uk³adzie 7-5-7-7-7 sylab, natomiast w haiku 5-7-5 sylab.
W celu zawarcia w utworze jakich¶ bardziej z³o¿onych tre¶ci pisano ca³e serie tanka i haiku, zwane odpowiednio renga i renku, licz±ce nawet do 40 wierszy.
Mistrzowie haiku i tanka radzili, by opisywaæ przede wszystkim odczucia, skupiaæ siê na prze¿yciach, nie na ich analizie, st±d wiêkszo¶æ utworów jest niezwykle nastrojowa.
W czasie rosn±cej popularno¶ci Japonii w Europie i USA nasta³ prawdziwy boom uk³adania tych miniaturowych utworów. Czy zadecydowa³a o tym jaka¶ tkwi±ca w nich magia? Czy po prostu s± to formy na tyle proste, ¿e jako jedne z niewielu s± dostêpna dla "zwyk³ych ¶miertelników"?