[CC] Z12XE wymiana pompy wody + pasek wielorowkowy
Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA
Witam wszystkich serdecznie.W koñcu siê zebra³em i zamieszczam opis naprawy jakiej dokona³em z moim tat± w corsie Z12XE 2003 rok.
Zaczê³o siê od zwrócenia prze¿ moj± ¿onê która na co dzieñ je¿dzi Cors±, ¿e pojawi³y siê dziwne odg³osy z okolic silnika.
Wstêpna diagnoza -okolice rozrz±du.
W koñcu siê zebra³em i wymini³em ko³o napinacza paska wielorowkowego - nic to nie da³o.
Musia³em pokombinowaæ gdy¿ przyczynymog³y byæ ró¿ne:
- rozrz±d
- pompa wody
- alternator
- inne np. jakie¶ pêkniêcia, (bez klimy wiêc pompa klimy odpada)
Sprawdzenie przeprowadzi³em nastêpuj±co:
- zdejmujemy ko³o prawe
- podpieramy samochód na koby³ce
- napinamy i zabezpieczamy napinacz (zdjêcie bêdzie w opisie wymiany)
- zdejmujemy (nie ca³kiem tylko z kó³) pasek wielorowkowy
- odpalamy silnik
- s³uchamy
W moim przypadku cisza. A wiêc diagnoza brzmi pompa wody lub alternator
Postawi³em na pompê jak siê okaza³o s³usznie
Uwa¿ny czytelnik zauwa¿y na poni¿szych zdjêciach wycieki swiadcz±ce o pompie i s³usznie, choæ niektóre by³y widoczne dopiero po rozgrzebaniiu, chcia³em jednak wyeliminowaæ rozrz±d.
No to zabieramy siê za wymianê:
- pompa SKF koszt ok 240 PLN (je¿eli chodzi o pompê s± DWA rodzaje SHW - czujnik i jeden przewód wodny mocowane bezpo¶rednio w pompie. Lub Pierburg (taka by³a u mnie i tak± kupi³em now±) z czujnikiem i króæcem mocowanymi do dodatkowej "blaszki". Je¿eli chodzi o pompê nie poszed³em po "tanio¶ci" tym bardziej ¿e przy samodzielnej wymianie nie dok³adam do robocizny mechanika narzutu ceny na elementy (proponowali mi pompê SKF za ok 300-420 PLN ! + robocizna ! . Co mnie jeszcze bardzie wkurzy³o za wymianê paska liczyæ chceieli osobno (choæ i tak trzeba go zdj±æ i za³o¿yæ)
- pasek dobrze wymieniæ bo i tak bêdzie zdjêta podpora silnika Gates ok 40PLN
- bolec blokuj±cy (wystaczy gwó¼d¼) napinacza
- klucze p³askie i oczkowe typu TORX
- podno¶nik samochodowy (lub lepiej 2 z czego jeden "solidny")
- deska ok 20x20
- twarda guma
- jaki¶ ¶rodek do odt³uszczania
- skrobak (o niewielkich rozmiarach)
- klucz dynamometryczny zakres ok 5-40 Nm
- klucz dynamometryczny zakres ok 20 - 200
Narzêdzia posiadam firmy King-Tony i jestem staaaasznie zadowolony (prucz ceny - choæ po samodzielnej wymianie klucz dynamometrzyczny 28-210 Nm mam ju¿ za free)
- silikon wg uznania
- Otwieramy maskê
- zdejmujemy filtr powietrza i przewody z nim po³±czone
- zdejmujemy ko³o prawe (po podniesieniu samochodu)
No i teraz ostro¿nie !!!
- podpieramy samochód na koby³ce (zostawi³em równie¿ podno¶nik- choæ g³ówny ciê¿ar na koby³ce)
- podpieramy silnik podno¶nik na nim decha i twardza guma (pod mis± olejow±) Podnosimy a¿ do momentu gdy zauwa¿ymy, ¿e silnik bardzo delikatnie zaczyna siê unosiæ, w sumie gdy tylko drgnie.
- napinamy i blokujemy napinacz paska.
- zdejmujemy pasek (nie ca³kiem - bo siê jeszcze nie da :mrgreen: )
- teraz bierzemy siê za podporê silnika odkrêcamy 2 ¶ruby od ramy i trzy od silnika
- wyjmujemy podporê delikatnie bo silnik stoi teraz na podno¶niku. Niczym nie szarpiemy !!!
- poluzowujemy ¶ruby ko³a pompy
- zdejmujemy pasek
- spuszczamy wodê z ch³odnicy (p³yn do czystego naczynia poprzez rurkê)
- zdejmujemy kolo pompy
- spuszczamy wodê z bloku silnika (kruciec na pompie najlepiej zlaæ przez co¶ aby siê nie rozlewa³o)
- zdejmujemy przewody z pompy ( ja to zrobi³em po odkrêceniu pompy i to by³ b³±d po ju¿ po 130 tys "grube schodzi³y stasznie opornie)
- odkrêcamy pompê
- przek³adamy osprzêt na now± (ja cieniutko posmarowa³em silikonem po uprzednim oczyszczeniu wszystkich powie¿chni)
- oczyszczamy miejsce pod now± uszczelkê pompy (BARDZO STARANNIE)
- zak³adamy now± uszczelkê
Ska³admy w kolejno¶ci odwrotnej
Przy zak³adaniu podpory silnika zaczynamy od dolnej ¶ruby (nie do koñca przykrêcamy) potem 2 na ramie i dwie górne na silniku, dokrêcamy na dole z odpowiednim momentem
Czas ok 4 godzin.
doda³em ok 1 litra nowego p³ynu
Odpowietrzanie banalne - lejemy do COLD zapalamy i nagrzewamy silnik, strudzimy i dolewamy znowu do COLD.
Powodzenia.
Mam nadziejê, ¿e bardzo nie nagmatwa³em.