ABC teorii - (03) Metrum - rodzaje i oznaczenia

Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA

Termin "metrum" (lub "takt") oznacza ile jednostek czasu trwa ka¿dy takt w danym utworze (w nutach poszczególne takty oddzielone s± pionowymi "kreskami taktowymi").
Potocznie u¿ywa siê te¿ okre¶lenia "rytm", ale termin ten jest bardziej odpowiedni dla okre¶lenia charakterystycznego rytmu danego utworu, n.p. rytmu bolera, tanga, poloneza, krakowiaka i t.p.

Nim przejdziemy do dalszego omawiania metrum, poznajmy warto¶ci czasowe nut.

Wspó³cze¶nie, nut± o najd³u¿szej warto¶ci jest "ca³a nuta" (1) - pokazana na poni¿szej ilustracji w pierwszej lini.
Dalsze, drobniejsze nuty otrzymujemy przez dzielenie na pó³ nuty o wiêkszej warto¶ci, I tak otrzymujemy kolejno : "pó³nuty" (2) (druga linia), "æwierænuty" (4) (trzecia linia), "ósemki" (8) (czwarta linia), "szesnastki" (16) (pi±ta linia), "trzydziestodwójki" (32) (szósta linia), "sze¶ædziesiêcioczwórki" (64) (siódma linia).



Wszystkie powy¿sze nuty mog± byæ przed³u¿ane o po³owê swej warto¶ci przez dodanie kropki, co (miêdzy innymi) pozwala na uproszczenie zapisu - patrz ilustracja poni¿ej - w dolnej linii mamy równowa¿ny zapis nutami z kropk± :



Dla formalno¶ci wspomnimy tylko, ¿e sporadycznie spotykane s± te¿ dwie kropki. Druga kropka przedlu¿a o po³owê warto¶ci tej drugiej nuty, czyli w pierwszym przyk³adzie bêdzie to przed³u¿enie o ósemkê a w drugim o szesnastkê (moim zdaniem, zapis z dwoma kropkami utrudnia czytanie i wykonanie takiego fragmentu utworu).

Stosowany jest te¿ czêsto podzial nut bez kropki na 3 czê¶ci i towarzyszy temu specjalne oznaczenie - klamra z cyfr± 3, lub tylko cyfra - patrz dolna piêciolinia na poni¿szej ilistracji :



W ozdobnikach, a szczególnie w pasa¿ach, spotyka siê podzia³ na 5, 7, 9 ... czê¶ci i towarzyszy temu oznaczenie analogiczne jak na powy¿szej ilustracji.

Oprócz d¼wiêków, zapisanych odpowienimi nutami, muzyka zawiera te¿ przerwy zwane "pauzami". I tak, ka¿dej z wymienionych nut odpowiada pauza : ca³onutowa, pó³nutowa, æwierænutowa i t.d. - patrz ilustracja poni¿ej :



Powracaj±c do tematu metrum, rozró¿nia siê dwie zasadnicze grupy - metrum parzyste i nieparzyste.

Podstawowe metrum parzyste to "4/4", czyli takt trwa 4 jednostki czasowe (j.cz.) odpowiadaj±ce "æwierænutom" (4) (mówi siê te¿ - zw³aszcza w trakcie æwiczenia - ¿e taki takt liczymy na 4 - raz, dwa, trzy, cztery, albo - ¿e np. gitarzysta uderza akord 4 razy). Bardzo rozpowszechnione jest te¿ oznaczenie tego metrum jako "C".

Na piêciolinii oznaczenie metrum wystêpuje tu¿ za znakiem "klucza" (o ile za kluczem nie wystêpuj± znaki chromatyczne - krzy¿yki, lub bemole) i wygl±da nieco inaczej ni¿ w teksie - patrz ilustracja poni¿ej :



Cyfra górna podaje prawid³ow± liczbê w takcie jednostek oznaczonych przez liczbê doln±, czyli w tym przyk³adzie takt zawiera 4 æwierænuty (¶ci¶lej - czas trwania taktu wynosi 4 jednostki czasowe odpowiadaj±ce æwierænucie).

Do tej grupy zalicza siê te¿ metrum pochodne 2/4 (mo¿na powiedzieæ, ¿e to po³owa z 4/4) oraz 4/8 (matematyk zwróci³by nam uwagê, ¿e 2/4 = 4/8 i mia³by racjê je¶li mowa o matematyce, natomiast w muzyce oznacza to, ¿e w metrum 4/8 jednostk± czasu jest nuta "ósemka" a w metrum 2/4 "æwierænuta").

Do taktów o metrum parzystym zalicza siê te¿ 6/8 i 12/8, które zawieraj± - odpowiednio - 2 i 4 æwierænuty z kropk± (praktycznie bardzo czêsto s± to 2, lub 4 grupy "ósemek" ³±czonych po trzy). Takt 6/8 liczymy raz i i, dwa i i, gitarzysta uderza 6 razy z akcentem na raz i cztery a takt 12/8 liczymy raz i i, dwa i i, trzy i i, cztery i i, gitarzysta uderza 12 razy z akcentem na raz, cztery, siedem, dziesiêæ).

Podstawowe metrum nieparzyste to 3/4, czyli takt trwa 3 jednostki czasowe (j.cz.). Liczymy takt na 3 (gitarzysta uderza akord 3 razy). Metrum pochodne to 3/8, 9/8, 3/2, 6/4.

W praktyce takty mog± byæ wype³nione dowolnymi kombinacjami nut o ró¿nej d³ugo¶ci, byle tylko suma jednostek czasowych by³a zgodna z metrum. Rêczne pisanie u³atwi nam poni¿sze zestawienie :

- ca³a nuta (1) = 4 j.cz.
- pó³nuta (2) = 2 j.cz.
- æwierænuta (4) = 1 j.cz.
- ósemka (8) = 1/2 j.cz.
- szesnastka (16) = 1/4 j.cz.
- trzydziestodwójka (32) = 1/8 j.cz.
- ca³a nuta z kropk± (1.) = 6 j.cz.
- pó³nuta z kropk± (2.) = 3 j.cz.
- æwierænuta z kropk± (4.) = 1,5 j.cz.
- ósemka z kropk± (8.) = 3/4 j.cz.
- szesnastka z kropk± (16.) = 3/8 j.cz.
- trzydziestodwójka z kropk± (32.) = 3/16 j.cz.

Je¿eli n.p. takt 4/4 wypelnimy nastêpuj±cymi nutami (ewentualnie pauzami) : pó³nuta, æwierænuta, ósemka, 2 szesnastki, to suma j.cz. wyniesie 2 + 1 + 1/2 + 2x1/4 = 4, czyli takt jst wype³niony prawid³owo. Je¶li za¶ piszemy w jakim¶ programie (edytorze nut), to w wiêkszo¶ci z nich kreski taktowe s± stawiane automatycznie i takt nie zostanie zamkniêty je¶li jest wypelniony nieprawid³owo.

Link do pobrania :
http://www.4shared.com/fi...i_oznaczen.html
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl
  • Copyright (c) 2009 Z pAmIÄ™TnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIoÅ‚kA | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.