ABC jazzu - (10) Nauka improwizacji - pierwsze kroki
Z pAmIęTnIkA nIeGrZeCzNeGo AnIołkA
Zeby¶my wiedzieli z jak trudn± materi± mamy do czynienia, to na pocz±tek polecam przestudiowanie ciekawego tekstu na ten temat (4 strony) :W. Olszewski „Trochê o improwizacji” - (www.aftertouch.art.pl)
Dla niecierpliwych przytaczam poni¿ej streszczenie najwa¿niejszych tez z tej pozycji
* Kluczowy element jazzu to improwizacja po³±czona z jazzowym "feelingiem” (rytmizacj±, "swingowaniem” i specyficzn± harmonizacj±)
* Improwizacja - tworzenie (komponowanie) "na gor±co” przebiegu melodyczno - rytmicznego (nie wykluczaj±c elementów wzbogacania harmonii), na kanwie tematu, a w³a¶ciwie jego warstwy harmonicznej, z zachowaniem jego uk³adu formalnego.
* Temat jazzowy - krótka forma melodyczno - harmoniczn± (czêsto zamkniêta w ramach 12-taktowego bluesa, albo "refrenowego” A,A,B,A), w praktyce wykonywany na pocz±tku i na koñcu utworu. Pomiêdzy tymi przedstawieniami tematu wystêpuje ca³e sedno jazzu - improwizacje poszczególnych muzyków.
* Dobra improwizacja wymaga bezkonfliktowego po³±czenia wiedzy teoretycznej (pe³nej ¶wiadomo¶ci tego, co tworzymy) z emocj± i feelingiem.
* "Swingowanie” - specyficzna, ko³ysz±ca rytmika, któr± trudno wyt³umaczyæ s³owami i której nie nauczy ¿aden kurs czy wyk³ad.
* Nauka improwiacji zaczyna siê od s³uchania jazzu w dobrych wykonaniach. Je¶li porusz± nas te napiêcia, rytmika, si³a przekazu, to mamy ju¿ za sob± pierwszy krok wtajemniczenia - "czujemy” tê muzykê.
* S³uchanie daje te¿ wskazówki stylistyczne.co do melodyki i rytmiki tworu. Jazz ma swój oryginalny styl budowania linii melodycznej i chyba najbardziej charakterystyczne podej¶cie do rytmu. To w³a¶nie s± te elementy, które trzeba "poczuæ”, i które powinny nas zainteresowaæ w czasie s³uchania.
* Dobra technika instrumentalna (wokalna) jest warunkiem mo¿liwo¶ci wykonawczych. Solówki (improwizacje) powstaj± bowiem "w g³owie” i mo¿liwo¶ci techniczne nie powinny ograniczaæ wyobra¼ni.
* Budowanie improwizacji.- poza feelingiem - to najwa¿niejszy element udanej solówki, która jest ma³±, zamkniêta form± w obrêbie ca³ego utworu. Musi mieæ rozpoczêcie, rozwiniêcie, punkt kulminacyjny i zakoñczenie. Jak mo¿na to napiêcie budowaæ? Najczê¶ciej rozpoczyna siê solówkê spokojnie, tworz±c proste linie melodyczne, stopniowo zagêszczaj±c fakturê, rozszerzaj±c rozpiêto¶æ melodii, ró¿nicuj±c rytm itp. Mo¿na te¿ budowaæ napiêcie w warstwie harmonicznej (dodaj±c funkcje wtr±cone), co jest czêsto spotykane w improwizacjach pianistów.
* Graj±c w zespole, s³uchajmy siê nawzajem. To tak¿e jeden z kluczowych elementów muzyki jazzowej. Wspólne muzykowanie i budowanie utworu tworzy niepowtarzalny klimat jazzu.
Skoro ju¿ wiemy o co chodzi i do czego zmierzamy, to postawmy pierwsze kroki. Zasad± wszelkiej nauki - niezale¿nie od dziedziny - jest stopniowanie trudno¶ci. Nie starajmy siê zatem opanowaæ naraz wszystkich elementow improwizacji.
Pierwsze elementy æwiczenia bêd± zale¿a³y od naszego zaawansowania technicznego, stopnia znajomo¶ci harmonii i naszej wyobra¼ni „rytmiczno-melodycznej”.
Na podstawie w³asnych do¶wiadczeñ proponujê nastêpuj±ce etapy æwiczeñ :
- pocz±tkowo, zachowuj±c oryginaln± liniê melodyczn± i uk³ad harmoniczny (czyli nastêpstwo akordów), wprowadzajmy zmiany rytmiczne - najpierw proste a potem równie¿ charakterystyczne dla "swingowania” (na tym etapie temat, nad którym pracujemy, winien byæ ca³kowicie rozpoznawalny)
- nastêpnie, dodawajmy do tego zmiany melodyczne, sprawiaj±ce, ¿e temat staje siê ju¿ czê¶ciowo nierozpoznawalny (zachowuj±c jednak ¶ci¶le uk³ad harmoniczny)
- w koñcu, doprowad¼my do takich zmian melodycznych, aby temat sta³ siê ju¿ zupe³nie nierozpoznawalny (na tym etapie mo¿na próbowaæ wzbogacania harmonii przez dodawanie funkcji wtr±conych).
Pocz±tkowo - póki nie opanujemy pamiêciowo nastêpstwa akordów tematu - patrzmy w nuty (a w³a¶ciwie na akordy) a nawet zapisujmy kolejne pomys³y. Pamiêtajmy jednak, ¿e improwizacja zapisana staje siê aran¿acj± a my zmierzamy przecie¿ do komponowania „na gor±co”, czyli podczas grania. Nie podo³amy temu je¶li nie wyæwiczymy umiejêtno¶ci wymy¶lania melodii pod zadany uklad harmoniczny, co - oczywi¶cie - wymaga dobrej znajomo¶ci d¼wiêków sk³adowych poszczególnych akordów.
Opisany powy¿ej pierwszy etap æwiczeñ mo¿na nazwaæ nauk± interpretacji. Zauwa¿my, ¿e je¶li s³uchaæ nagrania dowolnego utworu - w wykonaniu instrumentalnym czy wokalnym - i porownywaæ je z nutami, to prawie zawsze zauwa¿ymy w wielu miejscach ró¿nice w rytmice a czêsto te¿ niewielkie zmiany w linii melodycznej. To wla¶nie s± - miêdzy innymi, bo nie wymieniam tu wszystkich - elementy interpretacji. Mam tu na my¶li w szczególno¶ci solowe partie instrumantalne i wokalne (ci ostatni s± bardziej skrêpowaniu w swej interpretacji, bo tekst nak³ada pewne ograniczenia).
Ilustruje to poni¿szy przyk³ad fragmentu znanego standardu "Please Don't Talk About Me When I'm Gone” - S. Clare.
Zapis podstawowy wygl±da nastêpuj±co :
interpretacja wokalna tego tematu mo¿e byæ np. taka :
(liczba nut w taktach musi byæ taka sama, bo wymaga tego podzial tekstu na sylaby)
natomiast instrumentalista ma wiêksz± swobodê w interpretacji i mo¿e np. zagraæ to tak :
Drugi etap æwiczeñ mo¿na nazwaæ improwizacj± czê¶ciow± (fragmentaryczn±). W wielu nagraniach, a zw³aszcza na koncertach estradowych, utwór mo¿na rozpoznaæ tylko po kilku fragmentach, bo reszta jest ju¿ pe³n± improwizacj±. W prezentowanym przyk³adzie mog³oby to wygl±daæ np. tak :
Natomiast w ostatnim etapie - pe³na improwizacja - pierwsza fraza mog³aby brzmieæ np. nastêpuj±co :
My¶lê, ¿e w zakres æwiczeñ improwizacyjnych mo¿na te¿ w³±czyæ zamianê metrum, w szczególno¶ci 4/4 na 3/4, gdy¿ wiele utworów ³atwo siê poddaje takiej przeróbce. W zbiorach nut jazzowych spotykamy wiele utworów z podtytu³em "jazz-waltz".
W naszym przyk³adzie mo¿e to wygl±daæ np. tak :
Na marginesie tego przyk³adu chcê zwróciæ uwagê na jego specyficzny uk³ad harmoniczny - kolejne akordy uk³adaj± siê wg schematu : tonika (Es) a nastêpnie w górê tercja (G) a potem kwarty (C, F, B) a¿ dochodzimy znów do toniki (Es). I co ciekawe - znana z klasyki miniatura "Marzenie" F. Lista równie¿ ma taki schemat harmoniczny (kto wie, mo¿e to ta kompozycja by³a prototypem wielu standardów o takim schemacie harmonicznym ?).
Warto te¿ zauwa¿yæ, ¿e ten uk³ad harmoniczny mo¿na zaimprowizowaæ na jednej nucie (jest to analogia do fragmentów "One Note Samba" - samba na jednej nucie) a mianowicie na tercji (g), gdy¿ w akordzie Es jest ona tercj±, w G jest tonik±, w C jest kwint±, w F jest non±, w B jest sekst±, czyli "pasuje" do wszystkich akordów uk³adu harmonicznego ca³ego tego utworu (utwór ma strukturê A, A, B, A i wszystkie jego czê¶ci maj± omawiany tu uk³ad harmoniczny).
Powy¿sze uwagi nasuwaj± jeszcze jeden rodzaj æwiczenia, ktory u³atwi podczas improwizacji poszukiwanie d¼wiêków pasuj±cych do poszczególnych akordów. Mam na my¶li poszukiwanie skladowych nastêpnego akordu w najbli¿szym s±siedztwie akordu poprzedniego. Pokazuje to poni¿szy przyk³ad :
Zaproponowane powy¿ej æwiczenia wydaj± mi siê niezale¿ne od stylu jazzu, który zamierzamy uprawiaæ. Natomiast do opanowania konkretnego stylu najlepiej pos³u¿± nam odpowiednie nagrania, ewentualnie nuty (ale jest ich malo i trudno je zdobyæ).
Na koniec uwaga pocieszaj±ca - nie przejmujcie siê pocz±tkowymi niepowodzeniami, bo improwizacja to naprawdê trudna sztuka i nie ka¿dy artysta zostaje mistrzem w swej dziedzinie. Æwiczcie wytrwale interpretacjê i improwizacjê czê¶ciow±, bo cz³owiek niecierpliwy do niczego nie dojdzie - POWODZENIA !!!
Link do pobrania :
http://www.4shared.com/fi...i_-_pierws.html